Reklama

Dobre, bo polskie, nawet w bankowości

Największe zaufanie mamy do PKO BP, Pekao, Banku Zachodniego WBK i BOŚ. Mimo że Pekao i BZ WBK mają zagranicznych właścicieli, uznajemy je za rdzennie polskie. Najtańsze są banki internetowe i Pocztowy

Publikacja: 05.07.2010 23:00

Największe zaufanie mamy do PKO BP, BOŚ, Pekao i Banku Zachodniego WBK (na zdjęciu). Mimo że dwa ost

Największe zaufanie mamy do PKO BP, BOŚ, Pekao i Banku Zachodniego WBK (na zdjęciu). Mimo że dwa ostatnie mają zagranicznych właścicieli, uznajemy je za nasze

Foto: materiały prasowe

Bankowość w głównej mierze opiera się na marketingu. Potwierdzają to ostatnie badania Millward Brown SMG/KRC, zgodnie z którymi polscy klienci nie mają świadomości, że blisko 70 proc. sektora bankowego w Polsce należy do zagranicznych inwestorów. Dziś patriotyzm konsumencki staje się atutem, a kampanie reklamowe (nawet te, które robi Bank Zachodni WBK z użyciem zagranicznych celebrytów mówiących po polsku) mają wyłącznie wzmacniać dotychczasowy wizerunek.

– Rośnie zaufanie do polskich marek, bo kryzys udowodnił, że nawet jeśli bank jest wielki i zagraniczny, nie jest w stanie dać nam tego, czego od niego potrzebujemy, czyli pewności i stabilności – mówi Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Lanching. – W czasie kryzysu może też nie dać nam kredytu – dodaje. W wyniku załamania rynków finansowych w 2008 r. (po bankructwie amerykańskiego Lehman Brothers) w Polsce nie upadł żaden bank, w przeciwieństwie do Wielkiej Brytanii czy Niemiec (gdzie wpompowano ogromne kwoty w ratowanie sektora). Fakt ten ma także swoje przełożenie na percepcję społeczną instytucji działających w naszym kraju.

Polskie banki i te uważane za krajowe budzą po prostu większe zaufanie niż uznane za zagraniczne. Najpewniejsze według badanych są PKO BP i Pekao (kontrolowane przez włoski UniCredit), tuż za nimi uplasowały się BZ WBK (należący do irlandzkiego AIB) oraz BOŚ. Najmniej zaufania wzbudzają Raiffeisen Bank, Deutsche Bank, Alior czy Citi Handlowy.

Polski bankowy konserwatyzm podważa także potrzebę i sens zamiany marek na logo zagranicznych właścicieli. A przed takimi kosztownymi decyzjami stoi m.in. drugi na rynku Pekao, który zastanawia się nad wykorzystaniem marki UniCredit.

Duża część ankietowanych jest przekonana, że BPH (kontroluje go amerykański koncern General Electric) i Lukas (francuski Credit Agricole) to też polskie banki. – Jako krajowe traktujemy te banki, które działają od dłuższego czasu i nie mają w nazwie obco brzmiących słów – uważa Maciej Szczechura, wiceprezes Eurobanku (należy do francuskiego Societe Generale).

Reklama
Reklama

Prof. Krzysztof Obłój z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego uważa, że w tej chwili wbrew temu, co było przed wybuchem kryzysu finansowego, banki przez długie lata powinny uwypuklać dwie rzeczy: swoją polskość i konserwatyzm.

– Znika także kolejny mit, że bank zagraniczny jest innowacyjny. Know-how dotyczący oferty mamy na takim samym poziomie jak liderzy europejskiego rynku. Nie musimy mieć kompleksów – mówi prezes jednego z krajowych banków.

Bankowość w głównej mierze opiera się na marketingu. Potwierdzają to ostatnie badania Millward Brown SMG/KRC, zgodnie z którymi polscy klienci nie mają świadomości, że blisko 70 proc. sektora bankowego w Polsce należy do zagranicznych inwestorów. Dziś patriotyzm konsumencki staje się atutem, a kampanie reklamowe (nawet te, które robi Bank Zachodni WBK z użyciem zagranicznych celebrytów mówiących po polsku) mają wyłącznie wzmacniać dotychczasowy wizerunek.

– Rośnie zaufanie do polskich marek, bo kryzys udowodnił, że nawet jeśli bank jest wielki i zagraniczny, nie jest w stanie dać nam tego, czego od niego potrzebujemy, czyli pewności i stabilności – mówi Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Lanching. – W czasie kryzysu może też nie dać nam kredytu – dodaje. W wyniku załamania rynków finansowych w 2008 r. (po bankructwie amerykańskiego Lehman Brothers) w Polsce nie upadł żaden bank, w przeciwieństwie do Wielkiej Brytanii czy Niemiec (gdzie wpompowano ogromne kwoty w ratowanie sektora). Fakt ten ma także swoje przełożenie na percepcję społeczną instytucji działających w naszym kraju.

Reklama
Banki
mBank rzuca rękawicę konkurentom. Czy awansuje na wyższe pozycje?
Banki
Bank Anglii nie obniżył stóp. Mniej sprzedaży obligacji – rynek długu pod presją
Banki
PKO BP wchodzi na Litwę i do Szwecji. To nie koniec ekspansji banku
Banki
BOŚ stawia na szybki rozwój i zielone kredyty mimo wyższych podatków dla banków
Banki
Bank of America szykuje następców prezesa i podnosi płacę minimalną do 25 dolarów
Reklama
Reklama