Bankowi ulubieńcy internautów

Najpopularniejszy jest PKO BP. Posiadacze kont oszczędnościowych wybierają najczęściej ING Bank Śląski, a kupujący na raty – Credit Agricole.

Publikacja: 26.03.2013 02:55

Bankowi ulubieńcy internautów

Foto: Bloomberg

Najczęściej wybieranym bankiem jest PKO Bank Polski. Z jego usług korzysta 23 proc. internautów. W czołówce znalazły się także: Pekao (13 proc.), ING Bank Śląski (12 proc.), mBank (10 proc.), BZ WBK (9 proc.), a także banki spółdzielcze (8 proc.) – wynika z badań firmy Gemius, która sprawdziła, z jakich produktów finansowych i usług poszczególnych banków korzystają Polacy.

– Wyłaniająca się z badania czołówka banków odzwierciedla układ sił na rynku bankowości w Polsce. Dwa największe z nich, PKO BP i Pekao, obsługują w sumie 9,5 mln rachunków osób fizycznych – komentuje Michał Kisiel z Katedry Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Z raportu Gemiusa wynika, że PKO BP jest najczęściej wymienianym bankiem przez posiadaczy konta osobistego (23 proc. internautów), karty debetowej (20 proc.).

Natomiast Pekao prowadzi pod względem liczby klientów korzystających z funduszy inwestycyjnych (16 proc.). Bank PKO BP cieszy się największą popularnością internautów w wieku 35–44 lata (28 proc. ankietowanych) oraz powyżej 44. roku życia (31 proc.), a także tych z małych miast – do 50 tys. mieszkańców (29 proc.).

Podobnie wygląda profil klientów Pekao. Badania pokazują, że z jego usług korzysta 16 proc. osób w wieku 35–44 lata, 17 proc. osób powyżej 44. roku życia i 16 proc. osób z małych miast (do 50 tys. mieszkańców).

Z kolei ING Bank Śląski jest bardziej popularny wśród klientów z dużych i średnich miast, a jego flagowymi produktami są konto oszczędnościowe (19 proc.) i indywidualne konto emerytalne (16 proc.).

mBank jest częściej wymieniany przez osoby o dochodach powyżej 3 tys. zł, a karta debetowa jest najpopularniejszym produktem wśród jego klientów (16 proc.), ale jest też na 3. miejscu wśród posiadaczy kont oszczędnościowych (11 proc.).

Autorzy badania podkreślają, że niegdyś klientela mBanku składała się w dużej mierze z osób młodszych, otwartych na technologiczne nowinki, a dziś obsługuje on także atrakcyjny ekonomicznie segment dobrze zarabiających osób, aktywnie korzystających z produktów kartowych.

Z sondażu wynika, że z oferty BZ WBK korzysta 9 proc. internautów. Najliczniejszą grupą klientów banku są ludzie młodzi w wieku 25–34 lata (13 proc.), a najpopularniejszym produktem jest konto osobiste. Nie powinno to dziwić, bo BZ WBK mocno promuje konta i kartay dla studentów.

Z kolei banki spółdzielcze (8 proc.) są wybierane głównie przez mieszkańców wsi (16 proc.) i osoby, których dochód nie przekracza 3 tys. zł, co jest zgodne z ich polem działania.

Mocną stroną tych banków są kredyty. Na ich posiadanie właśnie w bankach spółdzielczych zdecydowało się 8 proc. wszystkich kredytobiorców.

Banki spółdzielcze z pewnym opóźnieniem rozpoczęły technologiczny wyścig, ale dziś niejednokrotnie są w czołówce rynkowych innowatorów. Popularność tych instytucji wśród internautów świadczy o tym, że spółdzielcom udało się odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby mieszkańców wsi i dobrze wykorzystać okazje stwarzane przez globalną sieć.

Warto przypomnieć, że banki spółdzielcze pierwsze wprowadziły technologię biometryczną w bankomatach. Ostatnio BS-y oferują też atrakcyjne warunki deponowania środków na lokatach, które bez trudu można założyć w Internecie. To otwiera drogę do pozyskiwania klientów wśród nowych grup.

Zebrane dane pokazują, że najbardziej popularnym bankiem wśród osób korzystających z zakupów na raty jest Credit Agricole (dawny Lukas bank specjalizujący się w tego typu produktach). Wymienia go 19 proc. ankietowanych kupujących na raty. Alior i Getin to z kolei banki, z których częściej korzystają lepiej zarabiający internauci.

Sonda pokazuje również, że z usług Banku BPH korzystają głównie osoby powyżej 35. roku życia oraz z miast liczących do 200 tys. mieszkańców, rzadziej przedstawiciele młodszego pokolenia. Domeną banku są pożyczki gotówkowe i kredyty – 5 proc. posiadaczy każdej z tych usług zdecydowało się na skorzystanie z niej w Banku BPH.

Wyniki badań Gemiusa odzwierciedlają strategiczną specjalizację niektórych banków.  Mocno promujący konta i karty dla studentów BZ WBK utrzymuje silną pozycję wśród młodszej klienteli, a agresywnie podbijający rynek ROR Alior Bank odnotował spory przyrost odsetka użytkowników.

Badanie przeprowadzono jesienią ubiegłego roku na grupie 4 tys. internatów w ramach VIII fali badań „Finanse i plany finansowe polskich internautów".

Internetowe zakupy

Serwisy płatnościowe coraz popularniejsze

Rośnie zainteresowanie nowoczesnymi formami płatności za zakupy w sieci. Mimo że większość respondentów nadal reguluje należności przelewem bankowym (67 proc. kupujących w sklepach internetowych i 76 proc. na aukcjach) lub gotówką przy odbiorze (59 proc. w e-sklepach oraz 52 proc. na aukcjach), coraz więcej z nich stawia na serwisy takie jak PayU, PayPall, DotPay czy Allpay – wynika z raportu Gemiusa i e-Commerce Polska. Płatności za pośrednictwem tego typu rozwiązań deklaruje 42 proc. użytkowników e-sklepów oraz 50 proc. aukcji internetowych. Odsetek osób korzystających z systemów płatności wzrósł w przypadku e-sklepów o 19 p.p., a aukcji o 13 p.p. w porównaniu z poprzednim rokiem. Powiększa się grono płacących za towary i usługi kupowane w sieci kartą kredytową lub tzw. e-kartą (28 proc. klientów e-sklepów oraz 18 proc. aukcji), w siedzibie sprzedającego (14 proc. e-sklepów oraz 11 proc. aukcji) lub regulują należności SMS-em (8 proc. e-sklepów oraz 3 proc. aukcji).

Najczęściej wybieranym bankiem jest PKO Bank Polski. Z jego usług korzysta 23 proc. internautów. W czołówce znalazły się także: Pekao (13 proc.), ING Bank Śląski (12 proc.), mBank (10 proc.), BZ WBK (9 proc.), a także banki spółdzielcze (8 proc.) – wynika z badań firmy Gemius, która sprawdziła, z jakich produktów finansowych i usług poszczególnych banków korzystają Polacy.

– Wyłaniająca się z badania czołówka banków odzwierciedla układ sił na rynku bankowości w Polsce. Dwa największe z nich, PKO BP i Pekao, obsługują w sumie 9,5 mln rachunków osób fizycznych – komentuje Michał Kisiel z Katedry Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Pozostało 87% artykułu
Banki
ZBP: Rezygnacja z „kredytu 0 proc.” paradoksalnie zwiększy popyt na kredyty hipoteczne
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano