Klienci banków polubili konto na selfie

Zdalne zakładanie kont cieszy się rosnąca popularnością. Wciąż nie jest to dominująca forma pierwszego kontaktu z bankiem, ale wkrótce może się to zmienić.

Publikacja: 25.01.2023 03:00

Klienci banków polubili konto na selfie

Foto: AdobeStock

Usługa konto na selfie staje się powoli standardem w polskiej bankowości, szczególnie po okresie pandemii, gdy wszyscy szukali sposobów na zdalny kontakt z klientami. Z raportu Deloitte z 2022 r. wynika, że już 80 proc. polskich banków oferuje otwarcia konta z wykorzystaniem smartfona i aplikacji bankowej. Z naszej minisondy wynika zaś, że wśród dużych banków odsetek ten sięga nawet 100 proc.

Spore zainteresowanie

Niektóre intensywnie promują konto na selfie. Przykładowo Bank Pekao czy mBank oferują bonus w wysokości do 200 zł po spełnieniu wymaganych warunków promocji. Pytanie, czy taka usługa cieszy się popularnością wśród Polaków? Zbiorczych danych na ten temat nie ma, ale z deklaracji banków wynika, że zainteresowanie rośnie. – W ostatnim kwartale 2022 r. niemal co drugi nowy klient wnioskujący online o Konto Jakże Osobiste skorzystał z procesu VideoSelfie – informuje nas Alior Bank. – W grudniu 2022 r. niemal jedna piąta wszystkich kont założonych w tym miesiącu w mBanku została założona właśnie przez selfie – podaje z kolei mBank.

– Klienci chętnie korzystają z tej możliwości – dotyczy to głównie młodych klientów, którzy bardziej cenią sobie cyfrowe rozwiązania – ocenia PKO BP. A Marcin Jagodziński, dyrektor departamentu zarządzania segmentami w Credit Agricole Bank Polska, szacuje, że obecnie co czwarty klient wybiera to rozwiązanie.

Czytaj więcej

Warszawski fintech wpadł w oko gigantowi. „Strategiczne wsparcie"

Obopólne korzyści

Z wypowiedzi tych wynika jednocześnie, że większość klientów przy pierwszym kontakcie woli jednak osobiście załatwić sprawę w świecie rzeczywistym, korzystając ze wsparcia doradców w oddziałach i placówkach, czy innych form wymagających bezpośredniego kontaktu. Niemniej można się spodziewać, że chętnych na pełną wirtualną bankowość będzie przybywać. Jak podkreślają eksperci, usługa konto na selfie przynosi korzyści i klientom i samym bankom.

Dla tych pierwszych oznacza to przede wszystkim oszczędność czasu. – Wystarczy aplikacja mobilna IKO i wolnych kilkanaście minut, żeby założyć wybrane konto – przekonuje PKO BP. – Dane z dokumentu tożsamości są sprawdzane automatycznie, a rysy twarzy porównywane ze zdjęciem z dowodu – wszystko to działa w ramach zaawansowanego systemu. Proces jest bezpieczny, a dane klientów (w tym zdjęcia) są chronione przez bank – dodaje.

– Możliwość założenia konta na selfie odpowiada na potrzeby klientów i aktualne trendy. Dla nas oznacza to niższe koszty związane z weryfikacją klienta czy archiwizacją dokumentów. A oszczędność papieru oznacza również, że proces jest bardziej ekologiczny – podkreślają z kolei przedstawiciele mBanku.

Czytaj więcej

„Pilne! Twoje konto bankowe zostało zablokowane” to oszustwo

Cyfryzacja usług postępuje

W bankach przybywa też usług, które można załatwić na selfie (czy też przez wideoweryfikację tożsamości), przykładowo coraz częściej możliwe jest założenie konta firmowego.

Marcin Jagodziński z Credit Agricole Bank Polska zaznacza też, że dzięki przejściu przez proces otwarcia konta na telefonie klienci zaznajamiają się z aplikacjami, które w drugim kroku służą im do codziennego bankowania. A przecież bankowość mobilna staje się już niemal codziennością. Jak wynika z raportów Związku Banków Polskich NetB@nk, liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych stale rośnie i w III kwartale 2022 wyniosła już 18,7 mln. To aż o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie bardzo szybko rośnie liczba tzw. użytkowników mobile only, tj. takich, którzy logują się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji mobilnej, przy jednoczesnym braku logowania do bankowości elektronicznej. To już 12,5 mln klientów wobec 9,2 mln w III kw. 2021 r.

Ze wspominanego raportu Deloitte – Digital Banking Maturity 2022, wynika, że stopień cyfryzacji polskiego sektora bankowego przekracza średnią światową, a sześć polskich banków zalicza się do grona cyfrowych liderów.

Usługa konto na selfie staje się powoli standardem w polskiej bankowości, szczególnie po okresie pandemii, gdy wszyscy szukali sposobów na zdalny kontakt z klientami. Z raportu Deloitte z 2022 r. wynika, że już 80 proc. polskich banków oferuje otwarcia konta z wykorzystaniem smartfona i aplikacji bankowej. Z naszej minisondy wynika zaś, że wśród dużych banków odsetek ten sięga nawet 100 proc.

Spore zainteresowanie

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
Zysk Pekao wyraźnie powyżej oczekiwań. Mocny początek roku
Banki
Lista hańby. Największe banki UE wciąż wspierają rosyjską wojnę
Banki
Lepszy początek roku Deutsche Banku, gorszy BNP Paribas
Banki
Saga frankowa drenuje banki. Czy uchwała Sądu Najwyższego coś zmieni?
Banki
Zmiany w zarządzie największego polskiego banku. Nowy wiceprezes PKO
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO