Usługa konto na selfie staje się powoli standardem w polskiej bankowości, szczególnie po okresie pandemii, gdy wszyscy szukali sposobów na zdalny kontakt z klientami. Z raportu Deloitte z 2022 r. wynika, że już 80 proc. polskich banków oferuje otwarcia konta z wykorzystaniem smartfona i aplikacji bankowej. Z naszej minisondy wynika zaś, że wśród dużych banków odsetek ten sięga nawet 100 proc.
Spore zainteresowanie
Niektóre intensywnie promują konto na selfie. Przykładowo Bank Pekao czy mBank oferują bonus w wysokości do 200 zł po spełnieniu wymaganych warunków promocji. Pytanie, czy taka usługa cieszy się popularnością wśród Polaków? Zbiorczych danych na ten temat nie ma, ale z deklaracji banków wynika, że zainteresowanie rośnie. – W ostatnim kwartale 2022 r. niemal co drugi nowy klient wnioskujący online o Konto Jakże Osobiste skorzystał z procesu VideoSelfie – informuje nas Alior Bank. – W grudniu 2022 r. niemal jedna piąta wszystkich kont założonych w tym miesiącu w mBanku została założona właśnie przez selfie – podaje z kolei mBank.
– Klienci chętnie korzystają z tej możliwości – dotyczy to głównie młodych klientów, którzy bardziej cenią sobie cyfrowe rozwiązania – ocenia PKO BP. A Marcin Jagodziński, dyrektor departamentu zarządzania segmentami w Credit Agricole Bank Polska, szacuje, że obecnie co czwarty klient wybiera to rozwiązanie.
Czytaj więcej
Rozwijana przez Michała Konopkę spółka AIS Gateway, dzięki danym otwartej bankowości i analityce rachunków, potrafi przewidzieć zachowanie konsumenta.
Obopólne korzyści
Z wypowiedzi tych wynika jednocześnie, że większość klientów przy pierwszym kontakcie woli jednak osobiście załatwić sprawę w świecie rzeczywistym, korzystając ze wsparcia doradców w oddziałach i placówkach, czy innych form wymagających bezpośredniego kontaktu. Niemniej można się spodziewać, że chętnych na pełną wirtualną bankowość będzie przybywać. Jak podkreślają eksperci, usługa konto na selfie przynosi korzyści i klientom i samym bankom.
Dla tych pierwszych oznacza to przede wszystkim oszczędność czasu. – Wystarczy aplikacja mobilna IKO i wolnych kilkanaście minut, żeby założyć wybrane konto – przekonuje PKO BP. – Dane z dokumentu tożsamości są sprawdzane automatycznie, a rysy twarzy porównywane ze zdjęciem z dowodu – wszystko to działa w ramach zaawansowanego systemu. Proces jest bezpieczny, a dane klientów (w tym zdjęcia) są chronione przez bank – dodaje.
– Możliwość założenia konta na selfie odpowiada na potrzeby klientów i aktualne trendy. Dla nas oznacza to niższe koszty związane z weryfikacją klienta czy archiwizacją dokumentów. A oszczędność papieru oznacza również, że proces jest bardziej ekologiczny – podkreślają z kolei przedstawiciele mBanku.
Czytaj więcej
W sezonie świątecznym widać nasilenie działań phishingowych, w których narzędziem dostarczania manipulacyjnych wiadomości jest telefon. Taka wersja phishingu jest czasami określana jako „vishing”, a oszustwa związane z wiadomościami tekstowymi nazywane są – od skrótu SMS – „smishingiem”.
Cyfryzacja usług postępuje
W bankach przybywa też usług, które można załatwić na selfie (czy też przez wideoweryfikację tożsamości), przykładowo coraz częściej możliwe jest założenie konta firmowego.
Marcin Jagodziński z Credit Agricole Bank Polska zaznacza też, że dzięki przejściu przez proces otwarcia konta na telefonie klienci zaznajamiają się z aplikacjami, które w drugim kroku służą im do codziennego bankowania. A przecież bankowość mobilna staje się już niemal codziennością. Jak wynika z raportów Związku Banków Polskich NetB@nk, liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych stale rośnie i w III kwartale 2022 wyniosła już 18,7 mln. To aż o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie bardzo szybko rośnie liczba tzw. użytkowników mobile only, tj. takich, którzy logują się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji mobilnej, przy jednoczesnym braku logowania do bankowości elektronicznej. To już 12,5 mln klientów wobec 9,2 mln w III kw. 2021 r.
Ze wspominanego raportu Deloitte – Digital Banking Maturity 2022, wynika, że stopień cyfryzacji polskiego sektora bankowego przekracza średnią światową, a sześć polskich banków zalicza się do grona cyfrowych liderów.