Strategiczna współpraca Poczty i PKO BP

Największy polski bank chce sprzedawać swoje produkty przez sieć okienek pocztowych

Publikacja: 12.07.2012 02:07

Strategiczna współpraca Poczty i PKO BP

Foto: Bloomberg

PKO Bank Polski planuje alians strategiczny z Pocztą Polską. W grę wchodzi współpraca polegająca na sprzedaży produktów banku w sieci Poczty oraz odkupienie za 250–300 mln zł jej udziałów w Banku Pocztowym – ustaliła „Rz".

– Bank złożył propozycję współpracy strategicznej i rozpoczęte zostały rozmowy. Dzięki wykorzystaniu istniejących synergii ten alians przyniesie szereg korzyści obu instytucjom, ich pracownikom i akcjonariuszom – poinformowało „Rz" biuro prasowe banku.

– Nie komentujemy tej sprawy – uciął z kolei Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty.

Z naszych informacji wynika, że w grę wchodzi też opcja odkupienia przez PKO BP od PP pakietu akcji Banku Pocztowego. Poczta jest właścicielem 75 proc. akcji minus jedna akcja, a PKO BP ma pozostałe 25 proc. plus jedna akcja. Gdyby przyjęto wycenę na poziomie bliskiej wartości księgowej lub z lekką premią, to Poczta mogłaby dostać  250–300 mln zł.

W takim wariancie PKO BP mógłby szybko dokapitalizować Bank Pocztowy. Z kolei zawarcie wieloletniej współpracy dzięki wykorzystaniu sieci 8,3 tys. placówek pocztowych pozwoliłoby PKO BP na wzmocnienie obecności w małych miejscowościach, w których działają głównie banki spółdzielcze. Poczta miałaby z tego tytułu prowizje od sprzedaży produktów finansowych. Produkty finansowe byłyby nadal sprzedawane pod marką Banku Pocztowego, który wchodziłby w skład grupy PKO BP.

Choć pod względem sumy bilansowej Bank Pocztowy jest w trzeciej dziesiątce, to w ubiegłym roku był drugi na rynku pod względem liczby pozyskanych klientów. Ma ich już ponad 1 mln, a w strategii założył, że do 2015 r. będzie to 3 mln.

Bank Pocztowy już w ubiegłym roku chciał pozyskać 250–350 mln zł poprzez giełdę, ale ze względu na niesprzyjające warunki rynkowe kilkakrotnie przesuwał te plany. – W obecnych warunkach w przypadku Pocztowego pozyskanie środków z giełdy na przyzwoitych warunkach jest mało prawdopodobne – ocenia  Tomasz Bursa, analityk Ipopemy Securities.

Współczynnik wypłacalności banku na koniec I kwartału wyniósł 12,9 proc., a preferowany przez nadzór poziom to 12 proc. Pod koniec ubiegłego roku bank wyemitował obligacje podporządkowane na kwotę 47 mln zł. PKO BP kupił 25-proc. pakiet Banku Pocztowego w 2004 r. od Prokomu Investment. – Jeszcze do niedawna wydawało się, że bardziej prawdopodobne jest pozbycie się udziałów w Pocztowym przez PKO BP, ale uporządkowanie struktury właścicielskiej będzie korzystne dla Pocztowego – mówi jeden z finansistów.

Różne modele w UE

Alians strategiczny polegający na tym, że niezależny bank i poczta bez powiązań kapitałowych współpracują w oparciu o wieloletnią umowę  dystrybucyjną na wyłączność z pocztą funkcjonuje w Niemczech, Austrii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Natomiast inny model jest np. we Włoszech, gdzie tamtejsza poczta posiada własny bank jako spółkę zależną.

PKO Bank Polski planuje alians strategiczny z Pocztą Polską. W grę wchodzi współpraca polegająca na sprzedaży produktów banku w sieci Poczty oraz odkupienie za 250–300 mln zł jej udziałów w Banku Pocztowym – ustaliła „Rz".

– Bank złożył propozycję współpracy strategicznej i rozpoczęte zostały rozmowy. Dzięki wykorzystaniu istniejących synergii ten alians przyniesie szereg korzyści obu instytucjom, ich pracownikom i akcjonariuszom – poinformowało „Rz" biuro prasowe banku.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Banki
W Banku Millennium więcej ugód niż pozwów. Kiedy koniec sagi frankowej?
Banki
Sprzedaż Santander Bank Polska da impuls do dużych przetasowań na rynku?
Banki
ING BSK i Citi Handlowy pokazały dobre wyniki
Banki
Kryptowalutowa afera korupcyjna na Litwie. Zamieszany urzędnik banku centralnego
Banki
Zysk Citi Handlowego powyżej oczekiwań rynkowych
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem