PKO Bank Polski planuje alians strategiczny z Pocztą Polską. W grę wchodzi współpraca polegająca na sprzedaży produktów banku w sieci Poczty oraz odkupienie za 250–300 mln zł jej udziałów w Banku Pocztowym – ustaliła „Rz".
– Bank złożył propozycję współpracy strategicznej i rozpoczęte zostały rozmowy. Dzięki wykorzystaniu istniejących synergii ten alians przyniesie szereg korzyści obu instytucjom, ich pracownikom i akcjonariuszom – poinformowało „Rz" biuro prasowe banku.
– Nie komentujemy tej sprawy – uciął z kolei Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty.
Z naszych informacji wynika, że w grę wchodzi też opcja odkupienia przez PKO BP od PP pakietu akcji Banku Pocztowego. Poczta jest właścicielem 75 proc. akcji minus jedna akcja, a PKO BP ma pozostałe 25 proc. plus jedna akcja. Gdyby przyjęto wycenę na poziomie bliskiej wartości księgowej lub z lekką premią, to Poczta mogłaby dostać 250–300 mln zł.
W takim wariancie PKO BP mógłby szybko dokapitalizować Bank Pocztowy. Z kolei zawarcie wieloletniej współpracy dzięki wykorzystaniu sieci 8,3 tys. placówek pocztowych pozwoliłoby PKO BP na wzmocnienie obecności w małych miejscowościach, w których działają głównie banki spółdzielcze. Poczta miałaby z tego tytułu prowizje od sprzedaży produktów finansowych. Produkty finansowe byłyby nadal sprzedawane pod marką Banku Pocztowego, który wchodziłby w skład grupy PKO BP.