W I kwartale 2014 r. w międzybankowym Systemie „DOKUMENTY ZASTRZEŻONE" Polacy zastrzegli 27,3 tysiąca utraconych dokumentów tożsamości. Na koniec marca 2014 roku liczba zastrzeżonych dokumentów tożsamości w bazie przekroczyła 1,3 mln. szt.– wynika z najnowszej edycji raportu InfoDOK, przygotowywanego przez Związek Banków Polskich.
- Liczba zastrzeganych dokumentów utrzymuje się na wysokim poziomie – to pozytywna informacja, bo oznacza, że Polacy wiedzą, że każdy utracony dokument należy jak najszybciej zgłosić w banku – nawet jeżeli nie mamy własnego konta. Niestety od półtora roku regularnie rośnie liczba prób wyłudzeń kredytów: od 1,4 tys. pod koniec 2012 r. do niemal 2,1 tys. prób w I kwartale 2014 r. – to wzrost o niemal 50 proc. Podobnie sytuacja wygląda z kwotami, które w tym samym okresie wzrosły o 85 proc. – mówi Grzegorz Kondek, koordynator społecznej kampanii informacyjnej na temat systemu „DOKUMENTY ZASTRZEŻONE".
Średnia kwota próby wyłudzenia dla całego kraju wyniosła 27,9 tys. zł. Najniższy poziom zanotowano w woj. warmińsko-mazurskim (13 tys. zł), a najwyższy w małopolskim i podkarpackim (odpowiednio 46,1 tys. oraz 55,4 tys. zł). Największą jednostkową kwotą była próba wyłudzenia 4 mln zł (woj. lubuskie).
Bankowcy przypominają i apelują, że każdy utracony dokument – np. dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy – powinniśmy natychmiast zastrzec w banku (nawet, jeżeli nie mamy własnego konta i nigdy nie korzystaliśmy z usług bankowych). Skradziony lub zagubiony dokument, zastrzeżony w jednym banku, poprzez System DZ, natychmiast trafia do wszystkich innych banków oraz do innych firm i instytucji uczestniczących w tym systemie.