fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media i internet

Spadają szacunki dla reklamy

Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek
Magdalena Lemańska
Dom mediowy MPG właśnie obniżył swoje szacunki wzrostu dla tego roku z 4,5 proc. do 3,6 proc. To kolejna obniżka prognoz dla branży w ostatnim czasie
Według najnowszych szacunków MPG - pierwotnie była mowa o 6 proc. wzrostu w tym roku, potem te szacunki spadły do 4,5 proc. Po trzech kwartałach tego roku w najnowszym raporcie mowa jest już tylko o 3,6 proc. wzroście. - Dynamika wzrostu rynku reklamy zahamowała w trzecim kwartale, w wyniku czego całościowy wzrost trzech kwartałów zmniejszył się w porównaniu ze wzrostem samego pierwszego półrocza. Przede wszystkim, miesiące wakacyjne oraz wrzesień przyniosły tylko dwuprocentowy wzrost inwestycji w telewizję. Również wzrost nakładów na promocję w radio zmniejszył się do poziomu 5 proc. Z drugiej zaś strony spadki pogłębiły się – zwłaszcza w prasie codziennej, w którą inwestycje skurczyły się o 9 proc. – podało MPG.
Według domu mediowego ZenithOptimedia, firmy wydadzą na reklamę już tylko o 2,4 proc. więcej niż w 2010 roku. W pierwszej połowie roku ZenithOptimedia spodziewał się dynamiki na poziomie 6,8 proc., a następnie 5 proc. Potem w lipcu obniżył ją do 2,4 proc.
To kolejne obniżki oczekiwań dla branży po mało optymistycznych doniesieniach domu mediowego Starlink. On także zauważył spadek nastroju w reklamie. - W trzecim kwartale rynek reklamowy wzrósł o 2,8 proc. Jest to najsłabsza dynamika dla III kw.  na przestrzeni ostatnich kilku lat, wyłączając kryzysowy 2009 r. – komentowała Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna Starlinka. Jak mówiła „Rz", m.in. w związku z tym firma zdecydowała się obniżyć prognozy wzrostu na ten rok z 5 proc. do 3-4 proc.
W ślad za Starlinkiem na obniżki zdecydowała się też wydająca „Gazetę Wyborczą" Agora.
- Trzeci kwartał nie był najszczęśliwszy dla rynku mediów. Większość mediów odnotowała spadki wpływów z reklam. Co istotne – stało się tak także w przypadku telewizji, która odnotowała spadek po raz pierwszy od dosyć dawna. Głównie było to spowodowane spadkami przychodów reklamowych największych stacji ogólno tematycznych. Nie nadrobiły ich nawet szybko rosnące kanały tematyczne – komentował Piotr Niemczycki, prezes Agory.
Podając wyniki za III kw. grupa obniżyła swoje szacunki dla wzrostu ryku reklamy w Polsce w tym roku z 3 - 5 proc. do 2 - 4 proc.
Telewizyjnej grupie TVN też dał się we znaki słaby kwartał. – Zaczęliśmy widzieć wpływ ponurych nastrojów na świecie, co objawiło się osłabieniem na rynku reklamy telewizyjnej, który w III kw. spadł rok do roku o 0,5 proc. – mówił Piotr Walter, wiceprezes TVN. Jak dodał, ten negatywny trend widać już w pierwszych miesiącach IV kw. Dlatego TVN obniżył prognozy tegorocznych wyników. Zamiast średniej jednocyfrowej dynamiki wzrostu rynku reklamy telewizyjnej w tym roku spodziewa się już tylko niskiej jednocyfrowej. Obniżył też prognozy wzrostu swoich przychodów na ten rok z 7 proc. do 5 proc.
Według MPG po trzech kwartałach polski rynek reklamy wzrósł rok do roku o 7,2 proc. do 5,43 mld zł, ale taki wzrost to tylko skutek tego, że rynek odnosi się do ubiegłego roku, gdy wskutek tragedii smoleńskiej i ciszy reklamowej rynek się załamał. Po odliczeniu wpływu tego wydarzenia wzrost wynosiłby 4,9 proc.
Źródło: ekonomia24
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA