Niepełnosprawni

Niepełnosprawny podróżuje pociągiem

Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński
Obowiązkiem polskich przewoźników kolejowych jest lepsze traktowanie osób mających trudności z poruszaniem się
Wprawdzie przewoźnicy zachęcają niepełnosprawnych do kupowania biletów na dworcu lub w przedsprzedaży, ale można to zrobić także w pociągu bez dodatkowych opłat. Jeżeli przepisy przewoźnika wymagają, by osoby bez biletu wchodziły do pierwszego wagonu, to niepełnosprawny jest z tego obowiązku zwolniony.
Prawo to przysługuje każdemu, kto ma kłopoty z powodu ograniczonej zdolności poruszania się, np. w wyniku podeszłego wieku, urazu czy upośledzenia. Są to więc nie tylko osoby z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności. Może skorzystać z tego prawa zarówno osoba z nogą w gipsie, jak i np. kobieta w zaawansowanej ciąży. Jeżeli niepełnosprawność nie jest widoczna, trzeba dysponować stosownym dokumentem potwierdzającym niedomagania zdrowotne.
Takie osoby mają również prawo do uzyskania nieodpłatnej pomocy przy wsiadaniu i wysiadaniu. Trzeba to zgłosić do przewoźnika teoretycznie w dowolnej formie, ale najlepiej telefonicznie lub e-mailem nie później niż 48 godzin przed planowaną podróżą. Zgłoszenie takie powinno zawierać: Przewoźnik ustala z niepełnosprawnym sposób udzielenia pomocy. Takiej osobie pomoże zazwyczaj w pierwszej fazie podróży personel dworca. Wyznaczony termin nie może być wcześniejszy niż 60 minut przed godziną odjazdu. Jeśli termin nie został wyznaczony, pasażer może zgłosić się nie wcześniej niż 30 minut przed odjazdem. Na życzenie zainteresowanego linie kolejowe, przewoźnicy kolejowi, sprzedawcy biletów i biura podróży muszą poinformować o ułatwieniach dla niepełnosprawnych. Także o warunkach korzystania z wagonów i udogodnieniach dostępnych w pociągu   Czytaj też:   Zobacz więcej: rp.pl » Prawo dla Ciebie » Twoje prawo » Niepełnosprawni
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL