Zakładamy własną firmę - jak rozliczać z ZUS siebie i pracowników

Na starcie działalności masz dużo obowiązków formalnych związanych z rozliczeniami z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Przybywa ich jeszcze, gdy zatrudnisz pracowników lub np. zleceniobiorców
Indywidualny przedsiębiorca musi albo sam zapoznać się z wieloma przepisami, albo też zadania te scedować na odpowiednie służby, np. kadrowe czy księgowe. Wybór formy opodatkowania to nie wszystko. Trzeba jeszcze znać i stosować zasady rozliczeń z ZUS, zatrudniania pracowników, ich wynagradzania czy obliczania i wypłacania zasiłków za czas choroby lub w razie urodzenia dziecka.Osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą musi sama za siebie odprowadzać składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz na Fundusz Pracy (FP). Najpierw jednak musi się zgłosić do ZUS, i to podwójnie: jako płatnik składek na własne ubezpieczenia oraz jako ubezpieczony. Jako płatnik zgłasza się na formularzu ZUS ZFA, a jako ubezpieczony na druku ZUS ZUA. Zgłosić musi się w ciągu siedmiu dni od rozpoczęcia wykonywania działalności. Opłaca obowiązkowo składki na ubezpieczenia emerytalne (19,52 proc. deklarowanego przychodu), rentowe (10 proc.), wypadkowe (zwykle 1,8 proc.)...
Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL