fbTrack

Rozpoczynając własną działalność, musisz się zgłosić i płacić na ZUS

Jeśli zaczynasz własny biznes, czeka cię wiele papierkowej roboty. Część z niej to rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych
Osoba rozpoczynająca prowadzenie działalności gospodarczej musi zgłosić się do ZUS właściwego ze względu na siedzibę firmy i złożyć stosowne dokumenty. Ma także opłacać za siebie składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz na Fundusz Pracy.Rozpoczęcie wykonywania działalności trzeba powiadomić ZUS, składając zgłoszenie płatnika składek i ubezpieczonego. Tego pierwszego zgłaszamy na formularzu ZUS ZFA, we właściwej jednostce terytorialnej ZUS, w formie dokumentu pisemnego według ustalonego wzoru albo w formie wydruku z aktualnego programu informatycznego udostępnionego przez ZUS. Do druku załączamy kopie decyzji urzędu skarbowego o nadaniu numeru NIP oraz zaświadczenie z urzędu statystycznego o nadaniu aktualnego numeru REGON. Zgłoszenia dokonujemy w ciągu siedmiu dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń społecznych.Samego siebie zgłaszamy jako ubezpieczonego do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych, wypadkowego i zdrowotnego w ciągu siedmiu dni od dnia rozpocz...
Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL