Rynek pracy

Wzrost rynku outsourcingu kadrowo-płacowego

Oszczędności z tytułu outsorcingu mogą wynieść nawet 35 proc.
Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier
Do ponad 325 mln zł ma wzrosnąć w tym roku wartość polskiego rynku outsourcingu kadrowo-płacowego. Jedną z barier rozwoju jest opór działów kadr w firmach
W dużych firmach zatrudniających powyżej 500 pracowników oszczędności wynoszą od 20 do 35 proc. W firmach poniżej 500 pracowników dochodzą do 20 proc. – wyliczają korzyści outsourcingu kadrowo-płacowego eksperci ADP Polska, spółki córki globalnego potentata tej branży.
Według ich raportu w Polsce z każdym rokiem przybywa firm, które powierzają zewnętrznym dostawcom obsługę płac, czyli naliczanie wynagrodzeń pracowników, oraz obsługę kadr, w tym m.in. prowadzenie teczek osobowych pracowników i ewidencję ich czasu pracy. Zdaniem autorów raportu, pracodawcom nie chodzi jedynie o oszczędności kosztów; podobnie jak w innych obszarach outsourcingu, np. w IT, istotna jest też chęć zachowania ciągłości obsługi (nie trzeba się martwić o urlopy i zwolnienia) i dążenie do koncentracji na kluczowym biznesie. Tym bardziej że mając zewnętrznego dostawcę firma unika dodatkowych inwestycji niezwiązanych z jej główną działalnością.
Mimo tych atutów polskie firmy podchodzą dość ostrożnie do outsourcingu funkcji HR. Najczęściej decydują się na to spółki zagranicznych koncernów, tym bardziej że wiele z nich ma w Polsce własne centra usług biznesowych obsługujące całą globalną grupą. Zdaniem autorów raportu, jedną z większych barier w rozwoju outsourcingu HR jest opór wewnętrznych działów kadr i płac w firmach oraz ich obawy przed zmianami, zwłaszcza w sytuacji gdy te zmiany mogą oznaczać utratę pracy. Co prawda autorzy raportu podkreślają, że – jak wynika z praktyki ADP – skorzystanie z usług zewnętrznego dostawcy nie musi oznaczać cięcia etatów w działach kadr. W niektórych firmach osoby zatrudnione wcześniej przy naliczaniu płac zmieniają specjalizację na rzecz „miękkiego” HR – budowania ścieżek karier i rozwoju pracowników, co jednak często wiąże się z koniecznością zdobycia dodatkowych kwalifikacji. Niekiedy dostają ofertę pracy u dostawcy usług. Zresztą opór pracowników to niejedyna bariera wymieniona w raporcie. Inną, czasem nawet bardziej istotną, jest dość powszechne w polskich firmach naginanie przepisów prawnych na własną korzyść, co może być trudniejsze przy zewnętrznym dostawcy. [ramka][b][link=http://www.kariera.pl/cv]CV SOS: Profesjonalne sprawdzanie CV i listów motywacyjnych [/link][/b][/ramka]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL