Raczej spodziewam się mniej przenosin między bankami. Są one dość skomplikowane, wiążą się z nimi przypisane do rachunku zlecenia stałe, podpięte są do niego także karty dotyczące płatności w różnych serwisach, z których korzystają klienci. Zmiana aktywnego rachunku jest więc dość pracochłonna. Otwarta bankowość i rozbudowa oferty banków powodują, że będąc klientem jednego z nich, można będzie sięgnąć do historii rachunku w innym czy zainicjować płatność.
Pojawia się opinia, że polski sektor bankowy nie jest już aż tak innowacyjny i rozwinięty technologicznie, jak się powszechnie uważa. Dawno nie było ważnej i wprowadzonej na dużą skalę nowinki wymyślonej przez polskie banki, sporym echem odbiło się zaś przyjęcie rozwiązań płatniczych stworzonych przez gigantów takich jak Apple czy Google.
Faktycznie nastąpiło pewne wyhamowanie. To wynika z wprowadzenia licznych regulacji i wymogów nakładanych na banki dotyczące m.in. STIR czy split-payment. Dostosowanie się banków do nich wymagało wiele pracy, trwało to kilka lat, pochłonęło też sporo pieniędzy. Do tego dochodzą wysokie obciążenia, zwiększone dodatkowo przez duży podatek bankowy. To wszystko powoduje, że możliwości inwestycyjne polskich banków są ograniczone. Jednak wygląda na to, że tsunami regulacyjne już minęło i banki wracają do intensywnej pracy nad nowinkami. Przygotowują ciekawe, zaawansowane technologicznie rozwiązania, trwają mocno zaawansowane prace nad chmurą, choć akurat w tym zakresie jesteśmy nieco z tyłu, co wynika także nieco z podejścia regulatorów. Do tego dochodzą projekty oparte na sztucznej inteligencji czy rozwiązaniach biometrycznych wykorzystywanych w uwierzytelnianiu klientów stosujących analizę behawioralną, czyli tego, jak zachowuje się dana osoba.
Należy spodziewać się istotnych zmian w płatnościach, o których mówi się, że w Polsce są mocno zaawansowane?
W zakresie płatności będzie oferowanie przez banki dodatkowych usług dla klientów, bo sfera tworzenia produktów typowo bankowych wyczerpuje się i trzeba wyjść poza depozyt, kredyt i transakcyjność. Szczególnie że w zakresie tych ostatnich dwóch mogą działać podmioty trzecie. Banki będą starały się stworzyć pewien ekosystem, oferować dodatkowe korzyści, co widać np. w rozwiązaniach chińskich, w których płatności Alipay są tylko jedną z wielu możliwości oferowanych przez Alibabę. Na przykład może to być zapłata automatyczna za autostrady, możliwość płacenia za parkowanie czy wszelkie inne rozwiązania, które dają klientom dodatkową korzyść, a samo płacenie jest tylko „tłem". Banki stają się platformami oferowania usług nie tylko w dziedzinie płatności czy bankowości. W Polsce stały się też silnym ogniwem we współpracy z administracją rządową i samorządową, pomagają w cyfryzacji administracji. To właśnie przez systemy bankowości elektronicznej prowadzone jest uwierzytelnianie i możliwość założenia profili zaufanych, banki miały także duży udział w realizacji programów 500+ czy płacenia podatków.
CV
Wojciech Pantkowski od początku 2015 r. pracuje w Związku Banków Polskich jako dyrektor zespołu ds. systemów płatniczych, bankowości elektronicznej i bezpieczeństwa. W latach 2007–2015 pracował w Pekao, w którym był odpowiedzialny za wdrażanie aplikacji PeoPay czy płatności mobilnych HCE. Karierę zaczynał w latach 90. w Banku BPH.