Wdrożenie PSD2, czyli obowiązującej od połowy września unijnej dyrektywy dotyczącej płatności, miało na celu zwiększenie konkurencji w tym obszarze rynku poprzez dopuszczenie do gry fintechów. Pojawiła się jednak obawa, że banki staną się tylko dostawcą produktów i usług bankowych sprzedawanych przez inne instytucje.
Alternatywą dla tego czarnego dla bankowców scenariusza jest wyjście poza tradycyjną bankowość i tworzenie swoistych ekosystemów, w których klienci znaleźliby znacznie więcej niż tylko kredyt, depozyt i płatności.
Odpowiednia oferta
Zdaniem Dariusza Paczewskiego, dyrektora Biura Innowacji Cyfrowej w Santander Banku Polska, banki muszą walczyć o relacje z klientami i budować własne platformy, aby oferować tzw. propozycje wartości wykraczające poza usługi bankowe. Chodzi o ekosystemy, w których bank nie jest jedynym twórcą produktów i usług tworzących dodatkową wartość, ale integruje też te dostarczane przez inne podmioty, niekoniecznie z branży finansowej. Santander rozmawiał z partnerami, z którymi szukał możliwości dostarczenia dodatkowych usług w obszarach podróżowania, samochodu, domu i zdrowia. W takich przypadkach instytucje finansowe nie będą na froncie ekosystemu i nie będą świadczyć tych pozafinansowych usług, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby je oferowały.
Na przykład Millennium wprowadził platformę smartshoppingową Goodie, czyli otwarty ekosystem sprzedawców, sklepów, centrów handlowych i klientów, który umożliwia zakupy po atrakcyjnych cenach. Docelowo platforma ma dostarczać pełną ofertę: klient nie tylko wybierze produkt, ale także otrzyma na niego finansowanie, czyli osiągnie w pełni to, czego potrzebuje. Zdaniem Jarosława Hermanna, członka zarządu Banku Millennium odpowiedzialnego za IT, relacja z klientem jest wszystkim, dlatego banki będą rozwijały interakcje z klientem i kształtowały oferty zgodnie z występującymi w jego życiu zdarzeniami, np. gdy zabraknie mu pieniędzy, system zaproponuje otwarcie linii kredytowej.
To właśnie personalizacja oferty jest kolejną ważną cechą nowoczesnej bankowości. Zdaniem niektórych ekspertów będzie wręcz kluczem do wygrania walki o klienta na cyfrowym rynku.