W pełni na to zasłużył. Lata systematycznego rozwoju, podwyższanie jakości obsługi, otwartości na klientów przyspieszyły zmiany nawyków zakupowych Polaków. Ale czy intensywnie się rozwijając, handel online potrafi dzielić się swoim sukcesem z dostawcami? Jak do tej pory, nie do końca. Tym bardziej trudno stwierdzić, jak będzie teraz. Pewne natomiast jest, że kwarantanna silnie wpłynęła na cały handel, zarówno handel internetowy, jak i tradycyjny nie będą już takie same jak przed epidemią.
Z danych BIG InfoMonitor oraz BIK wynika, że udział niesolidnych płatników w całej gospodarce wyniósł na koniec lutego 2020 r. 5,9 proc. To tyle samo, co w grudniu 2019 r. i o 0,3 pkt proc. mniej niż na koniec 2018 r. Wśród firm e-commerce (PKD 4791Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet) odsetek niesolidnych płatników również przez ostatnie dwa miesiące się niemal nie zmienił i pozostał na poziomie w granicach 4,9 proc. W przeciwieństwie do ogółu firm od 2018 r. wzrósł jednak o 0,7 pkt proc. Można przypuszczać, że była to zasługa prób, jakie na rynku online podjęło wiele nowych podmiotów, nie zawsze niestety zakończonych powodzeniem. W zeszłym roku weszło na rynek ponad 9 tys. firm. Jednocześnie ponad 2 tys. zamknęło działalność. Nieudane zmagania z rynkiem często kończą się źle również dla dostawców i stąd przyrost firm z kłopotami w rozliczeniach.
Kontrahenci firm handlujących w sieci nie mogli więc czuć się w pełni bezpiecznie w rozliczeniach z tą branżą. Daleko jednak „Sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet" do przedstawicieli takich sektorów, jak transport, górnictwo czy gospodarka odpadami, gdzie odsetek niesolidnych płatników wynosi w granicach 8–9 proc.
W pierwszych miesiącach tego roku zaobserwowaliśmy jednak, że przyrost zaległości firm sprzedających online zdecydowanie przyhamował. Gdy w zeszłym roku przeterminowane płatności powiększały się o niemal 8 mln zł miesięcznie, w tym roku są to na razie 3 mln zł miesięcznie. Obecne łączne zaległości kredytowe i pozakredytowe przedsiębiorstw sprzedających online przekraczają 250 mln zł. Dla porównania na koniec 2019 r. było to 244,7 mld zł, a na koniec 2018 r. 152,3 mln zł.