Reklama

Czy to będzie branża najsolidniejszych płatników?

E-commerce ma szczęście być jedną z branż, która nie cierpi z powodu koronawirusa.

Publikacja: 01.04.2020 02:20

Czy to będzie branża najsolidniejszych płatników?

Foto: Adobe Stock

 

W pełni na to zasłużył. Lata systematycznego rozwoju, podwyższanie jakości obsługi, otwartości na klientów przyspieszyły zmiany nawyków zakupowych Polaków. Ale czy intensywnie się rozwijając, handel online potrafi dzielić się swoim sukcesem z dostawcami? Jak do tej pory, nie do końca. Tym bardziej trudno stwierdzić, jak będzie teraz. Pewne natomiast jest, że kwarantanna silnie wpłynęła na cały handel, zarówno handel internetowy, jak i tradycyjny nie będą już takie same jak przed epidemią.

Z danych BIG InfoMonitor oraz BIK wynika, że udział niesolidnych płatników w całej gospodarce wyniósł na koniec lutego 2020 r. 5,9 proc. To tyle samo, co w grudniu 2019 r. i o 0,3 pkt proc. mniej niż na koniec 2018 r. Wśród firm e-commerce (PKD 4791Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet) odsetek niesolidnych płatników również przez ostatnie dwa miesiące się niemal nie zmienił i pozostał na poziomie w granicach 4,9 proc. W przeciwieństwie do ogółu firm od 2018 r. wzrósł jednak o 0,7 pkt proc. Można przypuszczać, że była to zasługa prób, jakie na rynku online podjęło wiele nowych podmiotów, nie zawsze niestety zakończonych powodzeniem. W zeszłym roku weszło na rynek ponad 9 tys. firm. Jednocześnie ponad 2 tys. zamknęło działalność. Nieudane zmagania z rynkiem często kończą się źle również dla dostawców i stąd przyrost firm z kłopotami w rozliczeniach.

Kontrahenci firm handlujących w sieci nie mogli więc czuć się w pełni bezpiecznie w rozliczeniach z tą branżą. Daleko jednak „Sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet" do przedstawicieli takich sektorów, jak transport, górnictwo czy gospodarka odpadami, gdzie odsetek niesolidnych płatników wynosi w granicach 8–9 proc.

W pierwszych miesiącach tego roku zaobserwowaliśmy jednak, że przyrost zaległości firm sprzedających online zdecydowanie przyhamował. Gdy w zeszłym roku przeterminowane płatności powiększały się o niemal 8 mln zł miesięcznie, w tym roku są to na razie 3 mln zł miesięcznie. Obecne łączne zaległości kredytowe i pozakredytowe przedsiębiorstw sprzedających online przekraczają 250 mln zł. Dla porównania na koniec 2019 r. było to 244,7 mld zł, a na koniec 2018 r. 152,3 mln zł.

Reklama
Reklama

Biorąc pod uwagę okoliczności, branża e-commerce może w najbliższym czasie stać się jednym z solidniejszych płatników zobowiązań. Będziemy bacznie obserwować rozwój sytuacji. Nie ma już jednak wątpliwości, że w gospodarce i w zatorach płatniczych w kolejnych miesiącach nie powtórzy się scenariusz ze stycznia czy lutego. Ostrożność w relacjach B2B nabierze jeszcze większego znaczenia. Dlatego weryfikowanie solidności płatniczej partnerów biznesowych stało się bezwzględnym obowiązkiem. Sprawdzaj bazę Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

 

- Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor

W pełni na to zasłużył. Lata systematycznego rozwoju, podwyższanie jakości obsługi, otwartości na klientów przyspieszyły zmiany nawyków zakupowych Polaków. Ale czy intensywnie się rozwijając, handel online potrafi dzielić się swoim sukcesem z dostawcami? Jak do tej pory, nie do końca. Tym bardziej trudno stwierdzić, jak będzie teraz. Pewne natomiast jest, że kwarantanna silnie wpłynęła na cały handel, zarówno handel internetowy, jak i tradycyjny nie będą już takie same jak przed epidemią.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Analizy Rzeczpospolitej
Analiza danych mocno zyskuje na znaczeniu
Analizy Rzeczpospolitej
Budownictwu potrzeba prewencji
Analizy Rzeczpospolitej
Nowe technologie wspierają mury
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Analizy Rzeczpospolitej
Weryfikacja kontrahenta, czyli ocena szans i zagrożeń w sektorze TSL
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama