– Elektryfikacja floty to najbardziej widoczny trend. Promowanie metod dostawy o mniejszym wpływie na środowisko (np. do automatów paczkowych i punktów), modernizacja magazynów i sortowni, troska o obniżanie emisyjności to realne działania, które już podejmują przewoźnicy i operatorzy magazynów – mówi Susmanek. Wskazuje, że bardzo ciekawych informacji dostarcza analiza np. Logistics Trend Radar 2022, raportu opublikowanego przez firmę DHL. W obszarze ESG wskazano kierunki takie jak dekarbonizacja, rozwój alternatywnych źródeł energii do zasilania infrastruktury kurierskiej czy dalszy rozwój opakowań nowej generacji.
Ślad węglowy w powietrzu
Niekorzystnym zjawiskiem w branży jest tzw. air-commerce, czyli sytuacja, gdy zakupione towary są wysyłane w niewłaściwe dopasowanych opakowaniach. Zbyt duże kartony powodują, że obok przedmiotu znajduje się tam także powietrze. Taka sytuacja generuje kolejne koszty: większe pudełka, więcej palet z opakowaniami, więcej aut do ich przewiezienia. A tym samym większy ślad węglowy.
– Zmiana wymaga świadomego działania na kilku obszarach jednocześnie, dostosowania się, a czasem pójścia na ustępstwa. Nie tylko przez właściciela e-sklepu, ale też i kupującego. Czasem to właśnie ten ostatni bywa motorem napędowym zmian, bo zwraca uwagę na zbyt duży karton czy ogromną ilość folii – wskazuje Marcin Szczur, dyrektor sprzedaży w Blue Media. Dodaje, że coraz większa świadomość społeczna w obszarze zanieczyszczenia środowiska, poszukiwanie zrównoważonych rozwiązań także w handlu internetowym sprawiają, że coraz większa liczba e-sklepów stara się sprostać nowym oczekiwaniom. Natomiast raport Blue Media pokazuje, że za eko rozwiązania Polacy nie chcą płacić więcej. Spadł odsetek osób gotowych więcej płacić za produkty w ekologicznych opakowaniach (innych niż plastikowe) z 40 proc. w roku 2021 do 31 proc. obecnie. Jest to prawdopodobnie efekt niepewności związanej z sytuacją ekonomiczną gospodarstw domowych i wzrostu cen w sklepach. Konsumenci, szukając oszczędności, są mniej skłonni do ponoszenia wyższej opłaty za opakowanie.
Eksperci podkreślają, że ekologicznych rozwiązań trzeba szukać nie tylko na etapie pakowania produktu i jak najlepszego dopasowania kartonu do zakupionej rzeczy, ale właściwie na każdym. Pomocne może być włączanie przedmiotów ponownie do obiegu czy zapewnienie rozwiązań technologicznych do zaprezentowania asortymentu w sposób, który pozwoli uniknąć nietrafionego zakupu. Dzięki temu kupujący nie będzie chciał odesłać produktu, a to z kolei zmniejszy liczbę wysyłek, co wpłynie na spadek emisji CO2.
Chatbot umie doradzić
Wzrost efektywności i optymalizacja biznesu pozwalają ograniczyć koszty i sprzyjają proekologicznym zachowaniom. Można wyeliminować niepotrzebne procedury angażujące pracowników, zabierające im czas i przekładające się na większe zużycie surowców. W branży e-commerce nowe technologie są już na porządku dziennym od kilku lat. Począwszy od klasycznej automatyzacji, a skończywszy na zaawansowanych algorytmach czy metodach biometrycznych.
– Sklepy internetowe coraz częściej pozwalają podczas zakupów zapytać o radę chatbota lub bezpośrednio sprzedawcę przez komunikator, a nawet złożyć tą drogą zamówienie – mówi Maja Wiśniewska, menedżer marketingu w SMSAPI. Dodaje, że klient potrzebuje szybkiej odpowiedzi, gdy pojawiają się wątpliwości tuż przed zakończeniem transakcji. To może być obawa, czy zamawia właściwy rozmiar, czy może zwrócić towar, gdyby zakup okazał się nietrafiony. Wtedy z pomocą może przyjść właśnie możliwość szybkiej rozmowy na chacie, komunikatorze czy przy pomocy SMS.