Europejski Zielony Ład stawia przed państwami ambitne cele. Ma pomóc przekształcić Unię Europejską w gospodarkę, która w 2050 r. osiągnie zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych netto, a do 2030 r. ograniczy emisje o co najmniej 55 proc. w porównaniu z 1990 r. Żeby osiągnąć te cele, konieczne są zmiany w każdym sektorze gospodarki.

Transformacja w toku

W e-commerce coraz większe znaczenie kwestii ESG w Europie obserwujemy już od kilku lat.

– Pierwszym etapem było ograniczenie dostępności bezpłatnych, a przez to często nadużywanych materiałów kurierskich. W 2019 r. w Niemczech wdrożono opłatę recyklingową oraz system kontroli dla wszystkich podmiotów wprowadzających opakowania kurierskie na rynek niemiecki. Ma to na celu wsparcie ambitnych planów przetwarzania ponad 90 proc. opakowań – komentuje Marcin Susmanek, członek zarządu Alsendo. Dodaje, że coraz więcej sklepów internetowych świadomie kontroluje i zarządza ilością wykorzystywanych opakowań, ograniczając ich nadmierne zużycie. Co więcej, rośnie również liczba sklepów, które efektywniej wykorzystują opakowania, np. przetwarzając zużyte kartony na wypełnienia. Zwiększa się także zainteresowanie biodegradowalnymi alternatywami.

Równie firmy kurierskie stawiają na zieloną transformację.

– Elektryfikacja floty to najbardziej widoczny trend. Promowanie metod dostawy o mniejszym wpływie na środowisko (np. do automatów paczkowych i punktów), modernizacja magazynów i sortowni, troska o obniżanie emisyjności to realne działania, które już podejmują przewoźnicy i operatorzy magazynów – mówi Susmanek. Wskazuje, że bardzo ciekawych informacji dostarcza analiza np. Logistics Trend Radar 2022, raportu opublikowanego przez firmę DHL. W obszarze ESG wskazano kierunki takie jak dekarbonizacja, rozwój alternatywnych źródeł energii do zasilania infrastruktury kurierskiej czy dalszy rozwój opakowań nowej generacji.

Ślad węglowy w powietrzu

Niekorzystnym zjawiskiem w branży jest tzw. air-commerce, czyli sytuacja, gdy zakupione towary są wysyłane w niewłaściwe dopasowanych opakowaniach. Zbyt duże kartony powodują, że obok przedmiotu znajduje się tam także powietrze. Taka sytuacja generuje kolejne koszty: większe pudełka, więcej palet z opakowaniami, więcej aut do ich przewiezienia. A tym samym większy ślad węglowy.

– Zmiana wymaga świadomego działania na kilku obszarach jednocześnie, dostosowania się, a czasem pójścia na ustępstwa. Nie tylko przez właściciela e-sklepu, ale też i kupującego. Czasem to właśnie ten ostatni bywa motorem napędowym zmian, bo zwraca uwagę na zbyt duży karton czy ogromną ilość folii – wskazuje Marcin Szczur, dyrektor sprzedaży w Blue Media. Dodaje, że coraz większa świadomość społeczna w obszarze zanieczyszczenia środowiska, poszukiwanie zrównoważonych rozwiązań także w handlu internetowym sprawiają, że coraz większa liczba e-sklepów stara się sprostać nowym oczekiwaniom. Natomiast raport Blue Media pokazuje, że za eko rozwiązania Polacy nie chcą płacić więcej. Spadł odsetek osób gotowych więcej płacić za produkty w ekologicznych opakowaniach (innych niż plastikowe) z 40 proc. w roku 2021 do 31 proc. obecnie. Jest to prawdopodobnie efekt niepewności związanej z sytuacją ekonomiczną gospodarstw domowych i wzrostu cen w sklepach. Konsumenci, szukając oszczędności, są mniej skłonni do ponoszenia wyższej opłaty za opakowanie.

Eksperci podkreślają, że ekologicznych rozwiązań trzeba szukać nie tylko na etapie pakowania produktu i jak najlepszego dopasowania kartonu do zakupionej rzeczy, ale właściwie na każdym. Pomocne może być włączanie przedmiotów ponownie do obiegu czy zapewnienie rozwiązań technologicznych do zaprezentowania asortymentu w sposób, który pozwoli uniknąć nietrafionego zakupu. Dzięki temu kupujący nie będzie chciał odesłać produktu, a to z kolei zmniejszy liczbę wysyłek, co wpłynie na spadek emisji CO2.

Chatbot umie doradzić

Wzrost efektywności i optymalizacja biznesu pozwalają ograniczyć koszty i sprzyjają proekologicznym zachowaniom. Można wyeliminować niepotrzebne procedury angażujące pracowników, zabierające im czas i przekładające się na większe zużycie surowców. W branży e-commerce nowe technologie są już na porządku dziennym od kilku lat. Począwszy od klasycznej automatyzacji, a skończywszy na zaawansowanych algorytmach czy metodach biometrycznych.

– Sklepy internetowe coraz częściej pozwalają podczas zakupów zapytać o radę chatbota lub bezpośrednio sprzedawcę przez komunikator, a nawet złożyć tą drogą zamówienie – mówi Maja Wiśniewska, menedżer marketingu w SMSAPI. Dodaje, że klient potrzebuje szybkiej odpowiedzi, gdy pojawiają się wątpliwości tuż przed zakończeniem transakcji. To może być obawa, czy zamawia właściwy rozmiar, czy może zwrócić towar, gdyby zakup okazał się nietrafiony. Wtedy z pomocą może przyjść właśnie możliwość szybkiej rozmowy na chacie, komunikatorze czy przy pomocy SMS.

– Porzucone koszyki zawsze były zmorą e-handlu. Szybki i łatwy kontakt ze sklepem może być na nie skutecznym antidotum – podsumowuje Wiśniewska.

Zrównoważony rozwój

Klienci chcą dbać o klimat:

Konsumenci zwracają coraz baczniejszą uwagę na działania ekologiczne marek. Niecała połowa ankietowanych ocenia, że wpływ formy dostawy zakupów na środowisko ma dla nich duże znaczenie. Najistotniejsze dla respondentów okazało się wykorzystanie opakowań ekologicznych lub wielorazowego użytku. Natomiast chęć skorzystania z opakowań za kaucję zadeklarowało 68 proc. badanych – wynika z raportu Gemiusa, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska. Za najbardziej ekologiczną formę została uznana dostawa do maszyny paczkowej.