Jednak w tym sektorze rzadko zdarza się, że nowy produkt jest innowacyjny. Innowacje zmieniają strukturę i zasadę działania rynku i są przede wszystkim trudne do podrobienia.

Jeśli na rynek wprowadzane są nowe produkty (np. prozdrowotne, o niskiej zawartości cukru, z dodatkiem witamin i składników mineralnych), które z łatwością może sprzedawać konkurencja, a ich wprowadzenie zostało podyktowane wymaganiami konsumentów, to nie można nazwać tego innowacją, tylko nowością. Barierą w powstaniu innowacji w sektorze słodyczy są coraz trudniejsze warunki rynkowe. Wysoka konkurencja zza wschodniej granicy wymusza na krajowych producentach obniżki cen, co w pierwszym półroczu 2016 roku było szczególnie widoczne w postaci spadku przychodów oraz rentowności. Przy takich warunkach, producentów nie stać na inwestowanie w zaplecze laboratoryjne i zatrudnienie odpowiedniej kadry. Dlatego w branży cukierniczej, ale również w każdej innej, tak ważna jest współpraca nauki z biznesem i komercjalizacja wyników badań.

- Natalia Kukulska, Zespół Analiz Branżowych Departamentu Ratingu w Banku Millennium.