Osoby obłożnie chore lub mające kłopoty z poruszaniem się, mogą skorzystać z usługi mobilnego punktu szczepień. W tym celu muszą zadzwonić do swojej przychodni POZ. Lekarze rodzinni lub pielęgniarki opieki długoterminowej najlepiej znają swoich pacjentów, dlatego najszybciej potwierdzą, że konkretna osoba z ich listy potrzebuje szczepienia w domu, ze względów zdrowotnych.
Czytaj też: RPO pisze do resortu zdrowia ws. mobilnych punktów szczepień
- Oznacza to, że na wizytę wyjazdowego punktu szczepień nie można zarejestrować się przez internet lub telefonicznie, np. przez infolinię 989. Liczy się wyłącznie bezpośredni kontakt z własną poradnią POZ lub pielęgniarką opieki długoterminowej. Jeśli pacjent lub jego opiekun skontaktują się z punktem wyjazdowym, ten skieruje takiego pacjenta lub opiekuna w pierwszej kolejności do POZ/pielęgniarki opieki długoterminowej, ponieważ to właśnie lekarz POZ lub pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu - podkreślają eksperci z Biura RPO.
Poradnia POZ lub pielęgniarka opieki długoterminowej przyjmuje zgłoszenie pacjenta lub opiekuna do wyjazdowego punktu szczepień i sprawdza, czy pacjent należy do tego POZ (jest na liście aktywnej poradni). Sprawdza też, czy pacjent ma skierowanie na szczepienie. Jeśli nie ma, a jest w grupie aktualnie szczepionej, lekarz POZ wystawia skierowanie na szczepienie.
Podstawą do zakwalifikowania pacjenta do szczepienia wyjazdowego są: dokumentacja medyczna i wiedza lekarza/pielęgniarki opieki długoterminowej o stanie zdrowia pacjenta lub teleporada lub wywiad z opiekunem pacjenta.