Nowe drogi ekspresowe i gminne w formule PPP

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, jak się wydaje, zależy dziś głównie od opinii EUROSTAT, która określi wpływ zobowiązań wynikających z realizacji projektu na finanse publiczne.

Publikacja: 18.06.2019 06:30

Nowe drogi ekspresowe i gminne w formule PPP

Foto: AdobeStock

Główny Urząd Statystyczny wydał wstępną pozytywną opinię co do kwalifikacji finansowej projektu budowy obwodnicy. Ogłoszenie przetargu nastąpi najprawdopodobniej w II połowie 2019 r. Partnerstwo publiczno-prywatne w sektorze drogowym wykorzystują też samorządy, w tym m.in. gmina Słupsk oraz miasto Podkowa Leśna.

Zasady wynagradzania partnera prywatnego

Ministerstwo Infrastruktury oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planują realizację budowy trzech odcinków S6 w formule partnerstwa publiczno-prywatnego:

Czytaj także: Zamówienia publiczne: co się zmieni?

- S6 Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina (planowana data wszczęcia postępowania II poł. 2020 r., etap: ocena efektywności);

- S6 Koszalin-Gdańsk (planowana data wszczęcia postępowania I poł. 2019 r., etap: ocena efektywności);

- S6 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (planowana data wszczęcia postępowania II poł. 2019 r., etap: ocena efektywności).

Zakłada się, że we wszystkich wyżej wskazanych projektach partner prywatny zobowiązany będzie w szczególności do zaprojektowania, budowy, eksploatacji oraz utrzymania nowych odcinków dróg wybudowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Mechanizm wynagradzania partnera prywatnego, zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Infrastruktury, ma zostać oparty na tzw. opłacie za dostępność, a wynagrodzenie będzie wypłacane po zakończeniu budowy w momencie uruchomienia procesu świadczenia usługi publicznej.

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej została uwzględniona w „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)" (dalej: Program). Należy jednak wskazać, że zadanie to (podobnie jak kilka innych tego typu) wykraczało poza limit wydatków określonych w Programie.

W ubiegłym roku Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów wydał zgodę na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, pod warunkiem, że realizacja tej inwestycji nie obciąży deficytu instytucji rządowych oraz samorządowych. W związku z tym, że partnerstwo publiczno-prywatne poprzez odpowiedni podział ryzyk umożliwia realizację przedsięwzięcia bez wpływu na poziom państwowego długu publicznego oraz deficyt sektora finansów publicznych, zdecydowano się na podjęcie próby realizowania tej inwestycji w ramach współpracy sektora publicznego z sektorem prywatnym. Należy podkreślić, że osiągnięcie tego skutku jest możliwe, gdy partner prywatny ponosi większość ryzyka budowy oraz większość ryzyka dostępności lub ryzyka popytu (art. 18a ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym; tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1834).

Harmonogram do korekty

Ministerstwo Infrastruktury, na przełomie I i II kwartału 2019 r. uzyskało pozytywną opinię Głównego Urzędu Statystycznego odnoszącą się do kwalifikacji finansowej zobowiązań wynikających z projektu dotyczącego budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w formule PPP. Opinia Głównego Urzędu Statystycznego poprzedza (co wcześniej oficjalnie nigdy nie miało miejsca; zazwyczaj były to analizy ex-post) kwalifikację finansową EUROSTAT i ma charakter wstępny. Należy wskazać, że teoretycznie to właśnie od oceny, którą wystawi EUROSTAT na podstawie przedstawionej dokumentacji zależeć będzie ogłoszenie przetargu na wybór partnera prywatnego w celu realizacji przedsięwzięcia obejmującego budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, aczkolwiek minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk w swoich wypowiedziach publicznych sygnalizował, że jest zdeterminowany by przygotowywać już teraz inwestycję nie czekając na finalną opinię Eurostat.

Zgodnie z oficjalnym harmonogramem projektu, rozpoczęcie robót powinno nastąpić w maju 2020 r., natomiast oddanie Obwodnicy Metropolii Trójmiasta do użytku w sierpniu 2022 r. Pierwotnie zakładano, że ogłoszenie postępowania na wybór partnera prywatnego mającego realizować inwestycję dotyczącą budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej nastąpi w I poł. 2019 r. Obecnie zakłada się, że nastąpi to w II poł. br. W związku z tym uznać należy, że również oficjalny harmonogram, w tym daty wskazane powyżej ulegną liniowemu przesunięciu.

Doświadczenia samorządów

Należy podkreślić, że także samorządy korzystają z formuły PPP do realizacji projektów z sektora drogownictwa. Przykładowo, w lutym br. gmina Słupsk podpisała umowę z partnerem prywatnym w zakresie projektu pn. „Budowa i utrzymanie dróg gminnych wraz z utrzymaniem infrastruktury w pasie drogowym dla wybranych miejscowości Gminy Słupsk w formule partnerstwa publiczno-prywatnego". W ramach tego projektu partner prywatny wybuduje i zmodernizuje drogi osiedlowe. Na partnerze prywatnym spoczywać będzie ryzyko budowy i dostępności. Przez określony w umowie czas partner będzie również zarządzał drogami, a w zamian za swoje świadczenia będzie wynagradzany bezpośrednio z budżetu gminy, proporcjonalnie do wywiązania się z umowy oraz czasu jej trwania. Obecnie projekt ten znajduje się na etapie budowy.

Miasto Podkowa Leśna również planuje wybudować drogi w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Projekt pn. „Budowa i przebudowa dróg publicznych zlokalizowanych w Podkowie Leśnej wraz z ich utrzymaniem" zakłada budowę oraz przebudowę 34 odcinków dróg o łącznej długości 13,5 km wraz z ich utrzymaniem. Partner prywatny będzie zobowiązany w szczególności do wykonania niezbędnych prac projektowych, opracowania harmonogramu przeprowadzenia inwestycji, przejęcia terenu robót od podmiotu publicznego, budowy lub przebudowy wskazanych odcinków dróg w standardzie określonym przez podmiot publiczny czy do sfinansowania realizacji zadań wykonywanych w ramach etapu inwestycyjnego. Podmiot publiczny natomiast udostępni partnerowi prywatnemu wszelkie posiadane projekty poszczególnych odcinków dróg.

Miasto Podkowa Leśna poprzez realizację ww. projektu chce usprawnić płynność ruchu w mieście, zwiększyć poziom bezpieczeństwa komunikacyjnego, a także przywrócić do użytkowania drogi zniszczone lub uszkodzone, co przyczynić się ma do zwiększenia komfortu życia mieszkańców gminy.

Tomasz Korczyński - adwokat, Managing Counsel współkierujacy parktyką PPP w warszawskim biurze Dentons

Główny Urząd Statystyczny wydał wstępną pozytywną opinię co do kwalifikacji finansowej projektu budowy obwodnicy. Ogłoszenie przetargu nastąpi najprawdopodobniej w II połowie 2019 r. Partnerstwo publiczno-prywatne w sektorze drogowym wykorzystują też samorządy, w tym m.in. gmina Słupsk oraz miasto Podkowa Leśna.

Zasady wynagradzania partnera prywatnego

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara