- S6 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (planowana data wszczęcia postępowania II poł. 2019 r., etap: ocena efektywności).
Zakłada się, że we wszystkich wyżej wskazanych projektach partner prywatny zobowiązany będzie w szczególności do zaprojektowania, budowy, eksploatacji oraz utrzymania nowych odcinków dróg wybudowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Mechanizm wynagradzania partnera prywatnego, zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Infrastruktury, ma zostać oparty na tzw. opłacie za dostępność, a wynagrodzenie będzie wypłacane po zakończeniu budowy w momencie uruchomienia procesu świadczenia usługi publicznej.
Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej została uwzględniona w „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)" (dalej: Program). Należy jednak wskazać, że zadanie to (podobnie jak kilka innych tego typu) wykraczało poza limit wydatków określonych w Programie.
W ubiegłym roku Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów wydał zgodę na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, pod warunkiem, że realizacja tej inwestycji nie obciąży deficytu instytucji rządowych oraz samorządowych. W związku z tym, że partnerstwo publiczno-prywatne poprzez odpowiedni podział ryzyk umożliwia realizację przedsięwzięcia bez wpływu na poziom państwowego długu publicznego oraz deficyt sektora finansów publicznych, zdecydowano się na podjęcie próby realizowania tej inwestycji w ramach współpracy sektora publicznego z sektorem prywatnym. Należy podkreślić, że osiągnięcie tego skutku jest możliwe, gdy partner prywatny ponosi większość ryzyka budowy oraz większość ryzyka dostępności lub ryzyka popytu (art. 18a ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym; tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1834).
Harmonogram do korekty
Ministerstwo Infrastruktury, na przełomie I i II kwartału 2019 r. uzyskało pozytywną opinię Głównego Urzędu Statystycznego odnoszącą się do kwalifikacji finansowej zobowiązań wynikających z projektu dotyczącego budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w formule PPP. Opinia Głównego Urzędu Statystycznego poprzedza (co wcześniej oficjalnie nigdy nie miało miejsca; zazwyczaj były to analizy ex-post) kwalifikację finansową EUROSTAT i ma charakter wstępny. Należy wskazać, że teoretycznie to właśnie od oceny, którą wystawi EUROSTAT na podstawie przedstawionej dokumentacji zależeć będzie ogłoszenie przetargu na wybór partnera prywatnego w celu realizacji przedsięwzięcia obejmującego budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, aczkolwiek minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk w swoich wypowiedziach publicznych sygnalizował, że jest zdeterminowany by przygotowywać już teraz inwestycję nie czekając na finalną opinię Eurostat.
Zgodnie z oficjalnym harmonogramem projektu, rozpoczęcie robót powinno nastąpić w maju 2020 r., natomiast oddanie Obwodnicy Metropolii Trójmiasta do użytku w sierpniu 2022 r. Pierwotnie zakładano, że ogłoszenie postępowania na wybór partnera prywatnego mającego realizować inwestycję dotyczącą budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej nastąpi w I poł. 2019 r. Obecnie zakłada się, że nastąpi to w II poł. br. W związku z tym uznać należy, że również oficjalny harmonogram, w tym daty wskazane powyżej ulegną liniowemu przesunięciu.