Uchwalona 16 listopada nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym wprowadza zmiany w definicji infrastruktury kolejowej. W konsekwencji rozszerza zakres ustawowego zwolnienia obejmującego nieruchomości kolejowe od podatku od nieruchomości. Jednocześnie nowelizacja nie przyznaje gminom rekompensaty utraconych dochodów.

23 listopada br. nowelizację podpisał prezydent RP Andrzej Duda. Uczynił to pomimo skierowanych do niego przez Związek Gmin Wiejskich RP i Związek Miast Polskich apeli o niepodpisywanie i skorzystanie z prawa weta lub ewentualnie skierowanie do Trybunału Konstytucyjnego. Jak wyjaśniają organizacje zrzeszające samorządy, zostały wprowadzone w błąd przez Ministerstwo Infrastruktury podczas prac legislacyjnych nad ustawą na forum Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

– Z przedstawionej przez resort oceny skutków regulacji wynikało, że w skali kraju ubytek we wpływach gmin z podatku od nieruchomości wyniesie 7 mln zł w roku budżetowym – wyjaśnia Zygmunt Frankiewicz, prezes zarządu ZMP. – Dopiero późniejsze, wyrywkowe konsultacje w miastach i gminach członkowskich pozwoliły ustalić, że kwota ta może być wielokrotnie zaniżona, a milionowe ubytki we wpływach z podatku od nieruchomości w skali roku poniosą poszczególne gminy czy miasta, a nie jednostki ogółem – dodaje prezes Frankiewicz.

Obecnie ZMP i ZGW RP domagają się – aby ocena skutków regulacji nowelizacji została przez resort infrastruktury rzetelnie przeprowadzona, a ubytki w dochodach gmin – zrekompensowane.

– Wymuszone przez resort infrastruktury przyjęcie tej ustawy bez rekompensaty ubytku w dochodach własnych gmin pozostaje w rażącej sprzeczności z deklaracją pani premier, wygłoszoną 26 stycznia 2016 r. na pierwszym posiedzeniu KWRiST w nowej kadencji. Wówczas premier zapewniała, że obecny rząd zawsze będzie cedował zadania, wyposażając samorządy w odpowiednie środki finansowe – wskazuje Marek Olszewski, prezes ZGW RP.