Publicznym transportem zbiorowym jest powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej linii komunikacyjnej, liniach komunikacyjnych lub sieci komunikacyjnej (art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym; dalej: ustawa o publicznym transporcie zbiorowym).
Organizatorem publicznego transportu zbiorowego właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów jest: gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów, związek powiatowo - gminny, związek metropolitalny, województwo, a także minister właściwy do spraw transportu (art. 7 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym).
Potrzebna uchwała
Określenie przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, udostępnionych dla operatorów i przewoźników oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów, następuje w drodze uchwały podjętej przez właściwy organ danej jednostki samorządu terytorialnego (j.s.t.) – art. 15 ust. 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
W przypadku gmin kompetencja w tym zakresie przysługuje radzie gminy, co potwierdził wojewoda wielkopolski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 16 kwietnia 2013 r. (sygn. akt KN-I.4131.1.223.2013.22) w którym stwierdził: „redakcja art. 15 ust. 2 ustawy z 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym wskazuje, iż wolą ustawodawcy jest, aby uchwała podejmowana na podstawie tego przepisu zawierała wszystkie wskazane w nim elementy, tj. określenie przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, udostępnionych dla operatorów i przewoźników, a także warunki i zasady korzystania z tych obiektów. To rada gminy winna w przedmiotowej uchwale określić warunki i zasady korzystania z przystanków i dworców, stanowiących własność gminy lub przez nią zarządzanych".
Ponadto wojewoda wskazał, że „określenie warunków i zasad korzystania z przystanków, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina, zgodnie z wolą ustawodawcy, należy do wyłącznej kompetencji rady gminy i subdelegowanie tego obowiązku na inne podmioty nie ma ustawowego unormowania i również stanowi istotne naruszenie prawa".