Nie każdy najemca może kupić mieszkanie komunalne - wyrok WSA

Na mocy uchwały rady miasta, prezydent Krakowa mógł wyłączyć niektóre lokale komunalne ze sprzedaży. Najemcom nie przysługuje roszczenie o ich wykup.

Aktualizacja: 07.05.2018 09:55 Publikacja: 28.04.2018 02:00

Nie każdy najemca może kupić mieszkanie komunalne - wyrok WSA

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski

Mieszkanka Krakowa złożyła wniosek o nabycie od miasta Kraków zajmowanego mieszkania komunalnego. Wniosek został załatwiony odmownie, ponieważ lokale, przeznaczone poprzednio do sprzedaży z bonifikatą dla najemców, zostały z niej wycofane. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie ocenił, że miasto mogło tak postąpić.

Umowa najmu na czas nieoznaczony

Lokal znajdował się w parterowym budynku, na działce o powierzchni 681 m kw. Stały tu też komórki lokatorskie i blaszany garaż. W części frontowej budynku były trzy mieszkania, w oficynie typu barak - dwa mieszkania. Z najemcami wszystkich lokali zostały zawarte umowy na czas nieoznaczony. Ale wnioski o nabycie lokalu złożyło tylko dwóch najemców.

Wykupienie mieszkania komunalnego z dużą zniżką umożliwiała w tym czasie uchwała rady miasta Krakowa z 2003 r. w sprawie zasad zbywania lokali mieszkalnych, stanowiących własność gminy miejskiej Kraków oraz określenia warunków udzielenia bonifikaty i wysokości stawek procentowych.

Jednak w kolejnej uchwale z 2008 r., większość dotychczasowych przepisów uchylono. Wprowadzając nowe zasady, dotyczące wykupu i wysokości bonifikat, nie ustalono jednak, co zrobić z wnioskami o wykup mieszkań, złożonymi przed wejściem w życie wspomnianej uchwały. Na jej podstawie prezydent Krakowa otrzymał natomiast uprawnienia do wyłączania niektórych nieruchomości ze sprzedaży najemcom.

Wyłączenie ze sprzedaży

W 2014 r. wydał więc zarządzenie, uprawniające go do sprzedaży na rzecz najemców lokali mieszkalnych, stanowiących własność lub współwłasność Gminy Miejskiej Kraków – ale z wyjątkiem lokali w budynkach, w których przewiduje się zmianę funkcji lub przeznaczenia. Na podstawie tego zarządzenia urzędnicy miejscy odmawiali wszczęcia postępowania o wykup lokalu.

Wnioskodawczyni wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie dwie skargi. Pierwszą, w której domagała się stwierdzenia nieważności uchwały z 2008 r., sąd oddalił wyrokiem z 27 października 2017 r. Druga, rozpatrywana ostatnio, kwestionowała legalność wspomnianego zarządzenia prezydenta Krakowa. Zdaniem skarżącej, gdyby w uchwale nie doszło do zmiany regulacji z 2003 r., zarządzenie nie mogło by być wydane, a urzędy nie mogłyby się na nie powoływać, odmawiając wykupu lokalu na podstawie wniosku, złożonego przed wejściem w życie zarówno uchwały z 2008 r., jak i zarządzenia.

Prezydent Krakowa odpowiedział, że zarządzenie zostało wydane na skutek analizy stanu gospodarowania nieruchomościami. Zespół zadaniowy wskazał sposoby zagospodarowania nieruchomości, należących do gminy miejskiej Kraków oraz do Skarbu Państwa, zabudowanych budowlami, obiektami oraz infrastrukturą, niezdatnymi do eksploatacji, wymagającymi remontów, prac zabezpieczających bądź rozbiórek. Ocenił także zasadność rozpoczęcia sprzedaży lokali w budynkach, będących w całości własnością gminy miejskiej Kraków, ale o niskiej intensywności zabudowy.

Zespół ustalił, że budynek, w którym mieszka skarżąca, powinien być wyłączony ze sprzedaży w trybie bezprzetargowym. Zalecił podjęcie działań, zmierzających do sprzedaży nieruchomości w całości. W razie ustalenia, iż możliwe jest przekwaterowanie lokatorów do innych mieszkań, należałoby przeznaczyć nieruchomość do sprzedaży w drodze przetargu. W konsekwencji tych ustaleń, lokale w tym budynku zostały wyłączone ze sprzedaży najemcom.

W granicach kompetencji

Gmina jako właściciel nieruchomości, ma prawo określać zarówno zasady sprzedaży nieruchomości, jak i okoliczności wyłączenia jej z obrotu — stwierdził prezydent Krakowa. Zarządzenie zostało wydane w granicach kompetencji prezydenta miasta, dotyczących gospodarowania mieniem komunalnym, a określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami oraz w uchwale rady miasta Krakowa z 2008 r. Prawa pierwszeństwa do nabycia lokalu mieszkalnego na ulgowych warunkach można się domagać tylko wtedy, gdy został on umieszczony na wykazie nieruchomości, przeznaczonych do sprzedaży.

WSA potwierdził, że interes prawny skarżącej został naruszony, gdyż lokal gminny, który skarżąca mogła kupić w razie jego sprzedaży, został z niej wyłączony. Nie można jednak utożsamiać tego interesu z roszczeniem o wykup lokalu. To mogłyby powstać jedynie w przypadku, gdyby gmina miejska Kraków ogłosiła swój zamiar sprzedaży tego mieszkania. Brak w uchwale z 2008 r. przepisów, gwarantujących realizację wniosków o wykup lokali mieszkalnych z daty ich złożenia, nie jest też działaniem prawa wstecz, ani ingerencją w prawa nabyte – orzekł sąd, oddalając skargę. Na mocy tej uchwały prezydent Krakowa uzyskał kompetencje do wyłączenia ze sprzedaży niektórych nieruchomości komunalnych – w tym m.in. takich, w których przewidywana jest zmiana funkcji lub przeznaczenia – z puli lokali komunalnych, przeznaczonych do sprzedaży.

sygnatura akt: II SA/Kr/18

Mieszkanka Krakowa złożyła wniosek o nabycie od miasta Kraków zajmowanego mieszkania komunalnego. Wniosek został załatwiony odmownie, ponieważ lokale, przeznaczone poprzednio do sprzedaży z bonifikatą dla najemców, zostały z niej wycofane. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie ocenił, że miasto mogło tak postąpić.

Umowa najmu na czas nieoznaczony

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a