Jakie zadania stawia przed spółką nowa umowa na utrzymanie sieci podpisana w ubiegłym tygodniu z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi?
Ta umowa ma dla nas charakter strategiczny. Dzięki niej firma będzie mogła się rozwijać i jednocześnie ta część naszej załogi, która odpowiada za realizacje kontraktu będzie mogła kontynuować prace. To 2,3 tysiące osób, zajmujących się utrzymaniem ponad 25 tysięcy kilometrów sieci trakcyjnej. Nasze działania podejmowane w ostatnich trzech latach sprawiły, że nie tylko potrafiliśmy utrzymać potencjał firmy, ale jeszcze go wzmocniliśmy poprzez znaczące inwestycje. Między innymi udało nam się opracować taki sposób działania, który pozwoli skrócić czas dojazdu do awarii o blisko jedną piątą. A sprawniejszy dojazd to szybsze rozpoczęcie prac dla przywrócenia ciągłości ruchu. Nowa umowa pozwoli nam także pracować nad innowacyjnym systemem, stworzonym wspólnie z Politechniką Warszawską, który w sposób automatyczny będzie zapobiegał zamarzaniu sieci trakcyjnej, tzw. no frost. Do tej pory zimą smarowaliśmy sieć specyfikiem ograniczającym osadzanie się szronu lub lodu. Teraz, po wdrożeniu systemu będziemy ją podgrzewać, by nie dopuścić do oblodzenia.
W tym roku rozpoczęła się kulminacja inwestycji zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym. Jak to wpłynie na waszą pracę?
Przede wszystkim podpisanie umowy utrzymaniowej rozwiązuje problem związany z kontynuacją utrzymania sieci trakcyjnej. Pozwala to PKP PLK skoncentrować się na inwestycjach. To, co osiągnęliśmy w ostatnich trzech latach – 10-krotnie zmniejszenie awarii – jest mocnym dowodem, że nasza współpraca z PKP PLK będzie korzystna dla kolei, a to z perspektywy zapewnienia realizacji KPK ma kluczowe znaczenie. Gdy PKP PLK realizuje swoje inwestycje, my w odpowiedni sposób modyfikujemy prace utrzymaniowe i wpisujemy się w ich harmonogramy. Jeśli występują opóźnienia lub przesunięcia, bierzemy je pod uwagę. Nasze służby w 66 lokalizacjach w Polsce działają elastycznie: adaptują harmonogramy pracy i dostosowują się do wyłączeń poszczególnych odcinków linii. Pracujemy więc w pełnej synergii. Podpisana umowa pozwala także rozpocząć dyskusję związaną z przygotowaniem nowego modelu utrzymania infrastruktury już po zrealizowaniu KPK.
Na czym taka zmiana będzie polegać?