Urodzenie dziecka, imię, PESEL, meldunek: co warto wiedzieć

Mamy 21 dni na to, by zgłosić urodzenie dziecka w urzędzie. Możemy to zrobić przez Internet.

Publikacja: 12.04.2019 12:00

Urodzenie dziecka, imię, PESEL, meldunek: co warto wiedzieć

Foto: Adobe Stock

Online vs. offline

W Polsce od 1 czerwca 2018 r. rodzice już nie muszą biec do urzędu, by zarejestrować nowego członka rodziny. Mogą to zrobić przez Internet. Wszystko trwa kilka minut, pod warunkiem, że tata lub mama mają Profil Zaufany.

– Do dziś z tej możliwości skorzystało ponad 33 tysiące rodziców – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Co ciekawe najwięcej rejestracji narodzin online jest właśnie w poniedziałki – dodaje.

Usługa jest dostępna na stronie www.obywatel.gov.pl, a cały proces to tylko pięć prostych kroków.

Krok 1: Oświadczasz, że jesteś rodzicem (zgłosić narodziny może mama lub tata).

Krok 2: Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica.

Krok 3: Uzupełniasz dane dziecka.

Krok 4: Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.

Krok 5: Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go Profilem Zaufanym.

Gotowe! Zgłoś urodzenie dziecka.

Urodzenie dziecka powinniście zgłosić w ciągu 21 dni od wystawienia karty urodzenia. Kartę urodzenia wystawi upoważniona do tego osoba, która odebrała poród – np. lekarz lub położna. Przekaże ją do Urzędu Stanu Cywilnego (USC) najpóźniej trzy dni od jej wystawienia.

Wybierz imię i działaj

Przygotowując się do zgłoszenie urodzenia dziecka załóż Profil Zaufany – jeśli jeszcze go nie masz. Dojdźcie też do porozumienia w kwestii imienia. Nie ma sformalizowanej listy imion, które możesz nadać dziecku, ale pamiętaj o pewnych ograniczeniach:

- nie możesz nadać dziecku więcej niż dwóch imion,

- imię nie może być ośmieszające ani nieprzyzwoite,

- imię nie może mieć formy zdrobniałej.

Czytaj także: Najpopularniejsze imiona w Polsce 2018 - jakie imiona rodzice wybierali dla swoich dzieci

PESEL i meldunek w pakiecie

Kierownik USC sporządza akt urodzenia w następnym dniu roboczym po dniu zgłoszenia urodzenia — pod warunkiem, że otrzymał kartę urodzenia dziecka.

W zgłoszeniu warto podać swój adres e-mail i numer telefonu – mogą się przydać gdyby kierownik USC potrzebował wyjaśnień.

– Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządzi akt urodzenia oraz inne dokumenty – jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli maluch został zameldowany – także zaświadczenie o zameldowaniu – tłumaczy minister cyfryzacji. – Wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną – na skrzynkę ePUAP, tradycyjną pocztą lub mogą je odebrać osobiście w urzędzie – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

Jeśli nie masz jeszcze Profilu Zaufanego, sprawdź jak to zmienić. To naprawdę proste i darmowe.

Online vs. offline

W Polsce od 1 czerwca 2018 r. rodzice już nie muszą biec do urzędu, by zarejestrować nowego członka rodziny. Mogą to zrobić przez Internet. Wszystko trwa kilka minut, pod warunkiem, że tata lub mama mają Profil Zaufany.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona