Do takich wniosków doszedł Naczelny Sąd Administracyjny, który wyrokiem z 19 listopada 2015 r., oddalił skargę kasacyjną wojewody wielkopolskiego wniesioną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Sąd I instancji uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody stwierdzające nieważność tych postanowień statutu Związku Międzygminnego: Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi.
W statucie tym zapisano, że wynagrodzenie członków zarządu (tych, którzy nie są jednocześnie członkami zgromadzenia związku) uchwala zgromadzenie.
W ocenie wojewody regulacja ta była wadliwa. A to dlatego, że pozostaje w sprzeczności z art. 7 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych. Przepis ten stanowi, że czynności z zakresu prawa pracy – w stosunku do członków zarządu związku międzygminnego – wykonuje przewodniczący zgromadzenia związku.
– Oznacza to, że zgodnie z wolą ustawodawcy wykonywanie wszelkich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec członków zarządu związku, w tym ustalanie ich wynagrodzenia, należy do wyłącznej kompetencji przewodniczącego zgromadzenia związku – argumentował wojewoda.
WSA w Poznaniu jednak nie przekonał. Sąd uznał, że w tym zakresie należy odpowiednio stosować przepisy ustawy o samorządzie gminnym. Mówią one, że wyłączną kompetencją rady gminy jest ustalanie wynagrodzenia wójta. W konsekwencji ustalanie wynagrodzenia członków zarządu związku komunalnego powinno należeć do wyłącznych kompetencji zgromadzenia związku (sygn. IV SA/Po 497/15).