Reklama

Czy w projekcie uchwały rady gminy trzeba określić źródło spłaty kredytu?

Uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych, muszą jednoznacznie wskazywać źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

Publikacja: 10.09.2019 06:40

Czy w projekcie uchwały rady gminy trzeba określić źródło spłaty kredytu?

Foto: Adobe Stock

- Wójt przygotował projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na sfinansowanie planowanego deficytu (2 mln zł), wskazując że spłata kredytu z odsetkami będzie zabezpieczona w budżetach kolejnych lat – od 2021 do 2030 roku. W podstawie prawnej wskazano m.in. art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. c oraz art. 58 ustawy o samorządzie gminnym. Czy izba obrachunkowa może kwestionować taką uchwałę?

Czytaj też:

Czy gmina może zaciągnąć pożyczkę, gdy jej budżet wykazuje nadwyżkę?

Jak ująć kredyty i pożyczki w wieloletniej prognozie finansowej gminy

Skoro w pytaniu mowa o zaciągnięciu kredytu na sfinansowanie planowanego deficytu, warto przytoczyć przepisy ustawy o finansach publicznych dotyczące celów, na które mogą być zaciągane zobowiązania przez jednostki samorządu terytorialnego. W art. 89 ust. 1 ww. ustawy postanowiono, że j.s.t.mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na:

Reklama
Reklama

- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

- finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;

- wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Planowany deficyt trafnie został scharakteryzowany w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z 24 października 2012 r. (Nr 57/2012) gdzie wskazano: Planowany deficyt budżetu jako różnica między dochodami a wydatkami budżetu wynika z uchwały budżetowej, która stanowi podstawę gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym. Zatem, z ww. regulacji wynika niewątpliwie ogólna kompetencja gminy do zaciągania tego typu zobowiązań finansowych.

Natomiast uszczegółowieniem ww. kompetencji – na płaszczyźnie samorządu gminnego i uprawnionych organów gminy – są przepisy ustawy o samorządzie gminnym – art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. c. Z tej normy wynika, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zaciągania długoterminowych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ta ostatnia regulacja, do której ustawodawca odsyła, ma z kolei treść następującą: Państwowy dług publiczny obejmuje zobowiązania sektora finansów publicznych z następujących tytułów (....) zaciągniętych kredytów i pożyczek. Pamiętać przy tym należy, że ww. uchwała rady gminy, nie stanowi jednak samoistnej podstawy do zaciągania przez j.s.t. kredytu czy pożyczki, zobowiązania te bowiem muszą mieć umocowanie w uchwale budżetowej stanowiącej podstawę prowadzenia gospodarki finansowej w danym roku budżetowym, w limitach zobowiązań planowanych do zaciągnięcia jak i  planowanych przychodach z tytułu kredytów i pożyczek (por. np. uchwała Kolegium RIO w Opolu z 29 czerwca 2016 r., Nr 12/25/2016).

Reklama
Reklama

Z ww. przepisem ustawy samorządowej w ścisłej korelacji pozostaje norma art. 58 ust. 1 i 2 ww. ustawy. Ustawodawca postanowił tam:

- uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła, z których zobowiązania te zostaną pokryte,

- uchwały rady gminy, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

Z punktu widzenia pytania kluczowy jest ust. 1, gdzie jednoznacznie wskazano wymóg określenia w uchwale w sprawie zaciągnięcia zobowiązania źródeł spłaty m.in. umowy kredytu. Na kanwie tej regulacji warto odnotować stanowisko podane w uchwale Kolegium RIO w Rzeszowie z 8 października 2012 r. (Nr XXI/4586/2012). Podkreślono w niej: Uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych, wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte. Podjęcie takiej uchwały bez równoczesnego wskazania źródeł, z których zobowiązanie to zostanie pokryte, stanowi istotne naruszenie prawa, czyli wymagań z art. 58 ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, który to przepis wymaga powiązania spłaty zobowiązania z określonym źródłem dochodów gminy.

W kontekście powyższego proponowany zapis uchwały, a ograniczający się do stwierdzenia, że zabezpieczenie spłaty kredytu z odsetkami nastąpi w budżetach lat przyszłych, nie wypełnia ww. ustawowego wymogu.

Krytyczne stanowisko w odniesieniu do zbliżonego zapisu uchwały o zaciągnięciu kredytu, zawarto również w najnowszym orzecznictwie nadzorczym regionalnych izb obrachunkowych. Takim przykładem może być uchwała Kolegium RIO w Łodzi z 17 kwietnia 2019 r. (Nr 10/40/2019). Finalnie w uchwale nadzorczej izby stwierdzono zaś nieważność całej uchwały rady gminy, właśnie z powodu naruszenia ww. art. 58 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Reklama
Reklama

Autor jest radcą prawnym

podstawa prawna: Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 869)

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 506)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama