Niedopuszczalna jest uchwała rady gminy określająca treść ugody

Rada gminy nie ma umocowania do podejmowaniu uchwały, w której określi treść ugody, którą miałby podpisać wójt z firmą w postępowaniu sądowym.

Publikacja: 29.08.2017 06:20

Niedopuszczalna jest uchwała rady gminy określająca treść ugody

Foto: 123RF

- Gmina została pozwana do sądu o zapłatę kary umownej przez firmę budowlaną. Rada gminy chce podjąć uchwałę, w której upoważni wójta do zawarcia ugody i określi jej treść. Działanie rady wynika z art. 18 ustawy o samorządzie gminnym, bo do jej właściwości należą wszystkie sprawy gminy a poza tym stanowi o kierunkach działania wójta. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe?

Nie. Po pierwsze, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.o.s.g.)do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Ten przepis ustala zakres i przedmiot kompetencji rady gminy. Opiera się na domniemaniu właściwości rady, przekazując do jej rozstrzygnięcia wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. W orzecznictwie podkreśla się również, że ww. norma daje podstawę do podjęcia uchwały przez radę gminy tylko wówczas, gdy istnieje konkretny przepis prawa materialnego zobowiązujący do wydania takiej uchwały lub sprawa dotyczy materii niemającej charakteru normatywnego. Z kolei, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z 10 listopada 2010 r. (II SA/Bd 1200/10) wprost wskazał, że: „Wspomniany przepis upoważnia radę gminy do podejmowania działań wyłącznie niewładczych (np. o charakterze programowym, intencyjnym), ale pozostających w granicach zadań gminy przewidzianych w przepisach prawa".

Po drugie, z powyższego wynika więc, że domniemanie właściwości rady we wszystkich sprawach pozostających w zakresie działania gminy, należy rozumieć w ten sposób, że rada gminy nie ma jednak kompetencji – bez wyraźnego upoważnienia ustawowego – do wkraczania w sferą wykonawczą gminy, gdyż ta jest przypisana innemu organowi (wykonawczemu) jakim jest wójt, burmistrz, prezydent miasta, co wynika z art. 26 ust. 1 u.o.s.g. Poza tym, stanowiłoby to naruszenie konstytucyjnej zasady rozdziału organów stanowiących gmin od wykonawczych (art. 169 Konstytucji).

Po trzecie, warto zauważyć, że jedynym przepisem ustawy o samorządzie gminnym uprawniającym do wpływania przez radę gminy na czynności organu wykonawczego jest art. 18 ust. 2 pkt 2. u.o.s.g. Zgodnie z nim, do wyłącznej właściwości rady gminy (poza ustalaniem wynagrodzenia wójta oraz przyjmowaniem sprawozdań z jego działalności) – należy stanowienie o kierunkach jego działania. Jednakże przepis ten zezwala radzie tylko na stanowienie o kierunkach działania wójta, a więc do wydawania aktów w sferze wewnętrznej działania organów gminy, zawierających wyłącznie wytyczne, zalecenia, wskazówki dla organu wykonawczego.

WSA w Opolu w wyroku z 26 listopada 2009 r. (II SA/Op 356/09) zaakcentował, że: „Nie budzi wątpliwości, że cytowany przepis art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym zawiera kompetencję rady gminy do podejmowania uchwał określających kierunki działania wójta w sprawach należących do właściwości tego organu. Podejmowania uchwal w tym przedmiocie należy do aktów wydawanych w sferze wewnętrznej działania organów gminy, zawierających wytyczne dla tego organu. Należy jednak zauważyć, że wytyczne te nie mogą przybierać charakteru polecenia konkretnego sposobu załatwienia danej sprawy. Ostatecznie sąd zaakcentował, że: „W normie prawnej zawartej w art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym nie mieści się zatem nakazanie stosowania konkretnych rozwiązań prawnych ani też załatwienie konkretnej sprawy".

Po czwarte, w art. 30 u.o.s.g. wskazano, że wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa, a do jego zadań należy w szczególności m.in. gospodarowanie mieniem komunalnym. Ponadto, w art. 31 u.o.s.g. określono, że wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

Z powyższego wynika, że organ wykonawczy, niezależnie od uprawnień ustawowych rady gminy, posiada sprecyzowany ustawowo i statutowo zakres kompetencji. Jest to zakres zastrzeżony dla organu wykonawczego, a nie rady gminy.

Jak z kolei podkreślono w wyroku WSA we Wrocławiu z 11 września 2013 r. (III SA/Wr 560/13): „Skoro nie zakreślono w przepisie art. 31 u.o.s.g. granic reprezentacji gminy przez jej organ wykonawczy – stąd wnosić należy, że obejmuje ona nie tylko sferę publiczną, lecz i cywilnoprawną, w tym czynności dokonywane przez wójta w postępowaniu sądowym oraz pozasądowe czynności prawne. Obejmuje więc także działania prawne związane ze składaniem oświadczeń woli". W konkluzji podzielić trzeba zawarto tamże stanowisko, że: „Jeżeli zatem wójt ma prawo podejmowania czynności prawnych w zakresie umów cywilnoprawnych (czy to na ogólnej zasadzie z art. 31 u.o.s.g., czy też w warunkach art. 46 u.o.s.g.), to tym bardziej ma prawo do zawarcia ugody w razie sporu dotyczącego takiej umowy".

Autor jest radcą prawnym

podstawa prawna: art. 18 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 26 ust. 1. art. 30, art. 31 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 446 ze m.)

- Gmina została pozwana do sądu o zapłatę kary umownej przez firmę budowlaną. Rada gminy chce podjąć uchwałę, w której upoważni wójta do zawarcia ugody i określi jej treść. Działanie rady wynika z art. 18 ustawy o samorządzie gminnym, bo do jej właściwości należą wszystkie sprawy gminy a poza tym stanowi o kierunkach działania wójta. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe?

Nie. Po pierwsze, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.o.s.g.)do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Ten przepis ustala zakres i przedmiot kompetencji rady gminy. Opiera się na domniemaniu właściwości rady, przekazując do jej rozstrzygnięcia wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. W orzecznictwie podkreśla się również, że ww. norma daje podstawę do podjęcia uchwały przez radę gminy tylko wówczas, gdy istnieje konkretny przepis prawa materialnego zobowiązujący do wydania takiej uchwały lub sprawa dotyczy materii niemającej charakteru normatywnego. Z kolei, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z 10 listopada 2010 r. (II SA/Bd 1200/10) wprost wskazał, że: „Wspomniany przepis upoważnia radę gminy do podejmowania działań wyłącznie niewładczych (np. o charakterze programowym, intencyjnym), ale pozostających w granicach zadań gminy przewidzianych w przepisach prawa".

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów