Radzie gminy nie przysługuje uprawnienie do decydowania o tym, jaki konkretnie podmiot ma administrować gminnymi obiektami i urządzeniami użyteczności publicznej, jak też do nakładania na administratora takiego obiektu określonych obowiązków.
Do takich wniosków doszedł Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (sygn. III SA/Wr 476/14) w sprawie dotyczącej skargi na uchwałę jednej z gmin w sprawie regulaminu targowiska Mój Rynek.
W ocenie WSA żaden przepis ustawowy nie upoważnił rady do regulowania tej materii w uchwale. - Co prawda szczegółowe zadania zarządcy mogą być oczywiście powierzone kreślonemu podmiotowi, niemniej jednak takie regulacje, jako skierowane do oznaczonej jednostki, nie powinny się znajdować w uchwale w sprawie ustalenia regulaminu targowiska, stanowiącej akt prawa miejscowego – uznał sąd.
Podstawą prawną uchwały rady gminy w sprawie regulaminu gminnego targowiska jest art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z jego treścią organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
W ocenie WSA we Wrocławiu przepis ten niewątpliwie zawiera upoważnienie dla organu stanowiącego gminy (rada) do formułowania w stosunku do gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej norm i zasad postępowania, ustalania obowiązujących reguł zachowania się, określenia ustalonego porządku zachowania się. Jednocześnie sąd zwrócił uwagę, że zawarte w ustawie upoważnienie nie może być naruszane, ani modyfikowane.