Navdec to innowacyjny system nawigacyjny zapobiegający kolizjom w ruchu morskim; system zbiera wszystkie dane określające bieżącą sytuację statku, a w przypadku zagrożenia kolizją proponuje bezpieczny kurs. Umowa między Polską Żeglugą Bałtycką, której promy pływają pod marką Polferries, a operatorem systemu Navdec spółką Sup4Nav zakłada wyposażenie w system wszystkich trzech promów Polferries.
"System wspomaga nawigatora w sytuacjach kolizyjnych" - mówi PAP prezes Sup4Nav Piotr Wołejsza. "Całą sytuację nawigator ma zobrazowaną na mapie elektronicznej, na której znajdują się inne statki" - tłumaczy Wołejsza. "Innowacyjne w systemie jest określenie pierwszeństwa drogi jednostek, a także z którego prawidła prawa drogi morskiej to wynika. Kiedy jednostka nie ma pierwszeństwa, nawigator określa, na jaką odległość chciałby +rozminąć się+ z innym statkiem, a system podaje bezpieczne i niebezpieczne kursy" - dodaje.
"System może podawać bezpieczne i niebezpieczne kursy w stosunku do jednego statku, ale także wielu, znajdujących się w określonej odległości od statku własnego. System może brać pod uwagę wszystkie obiekty, np. w promieniu ośmiu mil i względem nich określane są bezpieczne i niebezpieczne kursy" - kontynuuje Wołejsza.
Polska Żegluga Bałtycka jest pierwszym armatorem, który zdecydował się komercyjnie wykorzystać system i podpisał umowę kupna - mówi Wołejsza. "Mamy jeszcze dziewięciu armatorów w tej chwil, którzy testują system i mamy nadzieję, że przynajmniej z niektórymi z nich uda się podpisać umowy na jego sprzedaż" - dodaje.
Nowoczesny system został opracowany w Akademii Morskiej w Szczecinie w zespole prof. Zbigniewa Pietrzykowskiego, a obecnie jest komercjalizowany przez spółkę Sup4Nav zawiązaną przez pracowników Akademii przy wsparciu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.