Włoski rząd chce odebrać Benettonom koncesje na płatne drogi

Po katastrofie w Genui politycy zapowiedzieli, że odbiorą firmie należącej do Benettonów wszystkie koncesje na płatne drogi.

Aktualizacja: 16.08.2018 20:37 Publikacja: 16.08.2018 17:26

Włoski rząd chce odebrać Benettonom koncesje na płatne drogi

Foto: AFP

Katastrofa wiaduktu w Genui ma konsekwencje nie tylko w postaci ofiar śmiertelnych i zniszczeń w infrastrukturze. Włoski rząd natychmiast zwietrzył okazję i zapowiedział, że odbierze wszystkie koncesje spółce Atlantia SpA (kontrolowanej przez rodzinę Benettonów), a dokładniej spółce Autostrade per l'Italia, kontrolującej ponad 3 tys. km włoskich autostrad i pobierającej opłaty od kierowców. Akcje Atlantia SpA natychmiast straciły 27 procent wartości.

W oficjalnym stanowisku Atlantia określiła pomysły rządu jako „przedwczesne" i zwróciła uwagę, że pojawiły się one „bez jakiejkolwiek weryfikacji przyczyn wypadku" (chodzi o katastrofę w Genui). Rząd niemal natychmiast złagodził stanowisko – przedstawiciele ministerstwa transportu zapowiedzieli, że odebranie koncesji będzie dotyczyło co najwyżej odcinka autostrady, na którym doszło do tragedii. Decyzja ta może zostać wstrzymana, jeżeli Autostrade per l'Italia da radę odbudować zniszczony odcinek w ciągu 5 miesięcy.

Eksperci nie mają wątpliwości, że w celu odebrania koncesji spółce rząd musiałby jej udowodnić poważne zaniedbania.

- To nie będzie proste – stwierdził, cytowany przez Bloomberga, profesor Giorgio Ragazzi z wydziału finansów publicznych Uniwersytetu w Bergamo.

Akcje Atlantii wciąż mają bardzo niski kurs. Choć odzyskały część dzisiejszego spadku, to są tańsze o 22 proc. w stosunku do dnia wczorajszego. Od tragedii w Genui firma zdążyła stracić na wartości ponad 4 mld euro.

Autostrade per l'Italia jest również obecna w Polsce. Ma udziały w Stalexport Autostrada Małopolska SA, koncensjonariuszu odcinka A4 między Katowicami a Krakowem.

Katastrofa wiaduktu w Genui ma konsekwencje nie tylko w postaci ofiar śmiertelnych i zniszczeń w infrastrukturze. Włoski rząd natychmiast zwietrzył okazję i zapowiedział, że odbierze wszystkie koncesje spółce Atlantia SpA (kontrolowanej przez rodzinę Benettonów), a dokładniej spółce Autostrade per l'Italia, kontrolującej ponad 3 tys. km włoskich autostrad i pobierającej opłaty od kierowców. Akcje Atlantia SpA natychmiast straciły 27 procent wartości.

W oficjalnym stanowisku Atlantia określiła pomysły rządu jako „przedwczesne" i zwróciła uwagę, że pojawiły się one „bez jakiejkolwiek weryfikacji przyczyn wypadku" (chodzi o katastrofę w Genui). Rząd niemal natychmiast złagodził stanowisko – przedstawiciele ministerstwa transportu zapowiedzieli, że odebranie koncesji będzie dotyczyło co najwyżej odcinka autostrady, na którym doszło do tragedii. Decyzja ta może zostać wstrzymana, jeżeli Autostrade per l'Italia da radę odbudować zniszczony odcinek w ciągu 5 miesięcy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje