Inwestycja, której los był przez długi czas niepewny ze względu na wysokie koszty, ma strategiczne znaczenie. Pozwoli sfinalizować kluczową trasę szybkiego ruchu na kierunku północ–południe po zachodniej stronie kraju. Dokończy także polską część Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego prowadzącego z północy na południe Europy, który połączy Malmo w Szwecji z południem Europy – miejscowością Chania w Grecji.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych podzieliła budowę 31-kilometrowego odcinka na dwie części. Pierwsza liczy 16 kilometrów i prowadzi od Bolkowa do węzła Kamienna Góra Północ. Druga – pomiędzy Kamienną Górą a granicą państwa – ma 15 kilometrów. W końcu przyszłego miesiąca będą znane oferty uczestników postępowania. Przetarg organizowany jest w systemie „projektuj i buduj", co oznacza, że przyszli wykonawcy będą odpowiedzialni zarówno za przygotowanie projektów, uzyskanie wszystkich potrzebnych decyzji administracyjnych i pozwoleń, jak i samą budowę trasy. Pierwszy fragment ekspresówki ma powstać w czasie nie dłuższym niż 50 miesięcy, na drugi przewidziano 37 miesięcy.

Te różnice to efekt bardzo zróżnicowanego stopnia trudności przyszłych prac. Na odcinku pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą przewidziana jest budowa dwóch tuneli, które przeprowadzą ekspresówkę pod masywem Gór Wałbrzyskich. W sumie będą miały prawie 2,6 kilometra długości. Ten na wysokości miejscowości Stare Bogaczowice ma liczyć blisko 2,3 kilometra i będzie należał do najdłuższych tuneli drogowych w Polsce. To kolejne tego rodzaju przedsięwzięcie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg, obok tunelu na trasie S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą oraz tunelu pod warszawskim Ursynowem, którym pobiegnie trasa S2. Koszt kilometra odcinka S3 z tunelami może przekroczyć 100 mln zł.

Na terenie Polski S3 będzie liczyła ok. 480 kilometrów. Prowadzi południkowo od zespołu portów morskich Świnoujście–Szczecin na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe do granicy z Czechami. Za pośrednictwem linii promowych zapewni najkrótsze bezpośrednie połączenie południowej Skandynawii z północnymi Czechami i Pragą.

Na terenie Czech droga ekspresowa S3 będzie mieć kontynuację w postaci drogi D11 (dotychczas R11). Połączenie obu dróg zrealizowane zostanie na podstawie międzynarodowej umowy rządowej, podpisanej w 2005 r. w Straszynie. —Adam Woźniak