fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Transport drogowy

Rusza budowa obwodnicy Góry Kalwarii

Umowę na wartą 313 milionów złotych budowę obwodnicy Góry Kalwarii podpisała w poniedziałek 4 kwietnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Rusza budowa obwodnicy Góry Kalwarii
Umowę na wartą 313 milionów złotych budowę obwodnicy Góry Kalwarii podpisała w poniedziałek 4 kwietnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm Intercor oraz Planeta. Wykonawcy mają na to 35 miesięcy. Nadzór nad realizacją obwodnicy ma sprawować firma Egis Polska Inżynieria. Terminem ostatecznym zakończenia budowy jest listopad 2019 roku.
Projekt zakłada budowę dwóch odcinków: w ciągu drogi krajowej nr 79 o długości ok. 5 kilometrów oraz na drodze krajowej nr 50 o długości ok. 4 km. Przyszła droga o parametrach trasy GP (ruch główny przyspieszony) będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i Buduj". Oznacza to, że rola wykonawcy ma ograniczyć się do poprawienia rozwiązań przyjętych w istniejącej już dokumentacji technicznej, a następnie wybudowania trasy zgodnie z zatwierdzonym projektem. Na obwodnicy powstaną trzy węzły drogowe: „Kąty", „Marianki" i „Stadion". Ponadto ciągi pieszo-rowerowe, urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie oraz drogi obsługujące tereny przyległe do obwodnicy. W ramach kontraktu ma być także przeprowadzony remont istniejących dróg krajowych nr 79 i nr 50 na tych fragmentach, które zostaną zastąpione przez obwodnicę. Obwodnice to część wielkiego programu drogowego realizowanego z udziałem funduszy unijnych. Jeszcze w tym roku będzie można przejechać obwodnicą Brodnicy. To jedna z 13 budowanych obecnie obwodnic, na które Generalna Dyrekcja dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) 3,3 miliarda złotych. 7 obwodnic ma być gotowych w roku przyszłym, pozostałe – w rok, a najdalej dwa lata później. To nie wszystko, bo kolejne 13 obwodnic jest jeszcze na etapie przetargów. Budowa większości z nich ruszy w ciągu kilku miesięcy. Późną wiosną przyszłego roku będzie zakończona budowa obwodnic Wielunia i Bełchatowa. Pierwsza będzie mieć przeszło 13, druga niespełna 11 kilometrów, obie inwestycje ruszyły pod koniec 2014 roku. W drugiej połowie 2017 roku planowane jest oddanie 13-kilometrowej obwodnicy Jarocina w ciągu drogi ekspresowej nr 11, a także obwodnic Nysy oraz Kościerzyny. Obie będą miały przekrój 2+1, z trzema pasami ruchu w obrębie jednej jezdni: dwa w jedną stronę i jeden w drugą, na przemian co 0,5 – 1,5 kilometra. Taki system pozwala obniżyć koszty budowy o 20-30 proc., a jednocześnie zachować bezpieczeństwo podczas wyprzedzania. W podobny sposób wybudowano już obwodnice Siedlec, Gołdapi, Olecka, Mrągowa czy Kępna, a także obwodnicę Żyrardowa. Realizowana już budowa kolejnych trzech obwodnic - Olsztyna, Kłodzka i Wałcza - ma się zakończyć w roku 2018. W rok później gotowe będą obwodnice Sanoka i Szczecinka. Przy tym budowa obwodnicy Sanoka startuje dopiero w lutym tego roku.
Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA