Decyzja w sprawie dużego kontraktu IT w ZUS na finiszu

W okolicach połowy maja ZUS chciałby podpisać umowę na projekt KSI 2.0. Najtańszą ofertę złożył Comarch.

Aktualizacja: 08.05.2019 14:28 Publikacja: 08.05.2019 14:26

Decyzja w sprawie dużego kontraktu IT w ZUS na finiszu

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Atmosfera wokół ZUS i związanych z nim kontraktów na usługi IT w ostatnich miesiącach jest bardzo gorąca. Do marca usługi na utrzymanie Kompleksowego Systemu Informatycznego od Asseco miał przejąć Comarch, jednak ZUS uznał, że firma nie spełniła warunków i wypowiedział jej połowę kontraktu – tymczasowo przeszła ona w ręce Asseco (które jest twórcą systemu i wcześniej świadczyło usługi jego utrzymania, jednak w najnowszym rozdaniu to Comarch zaproponował najniższą cenę i wygrał).

- Umowa z Konsorcjum Comarch na utrzymanie KSI została rozwiązana przez ZUS jedynie w części. Na ten rozwiązany zakres została zawarta umowa z Asseco w okresie niezbędnym do przeprowadzenia konkurencyjnego postępowania. Pozostała części umowy cały czas obowiązuje i Comarch realizuje w tym zakresie umowę – informuje Wojciech Andrusiewicz, rzecznik ZUS. Dodaje, że aktualnie w ZUS trwają prace analityczne i przygotowawcze do ogłoszenia postępowania konkurencyjnego na utrzymanie KSI, dlatego ZUS nie może ujawnić szczegółów.

Tymczasem trwa również postępowanie związane z pracami nad KSI 2.0. Do przetargu miały zostać zaproszone dwie firmy, które mają z ZUS podpisaną tzw. umowę rozwojową, czyli Asseco i Comarch.

- Czekamy w tej materii na ostatnie wyjaśnienia firmy Comarch, którego oferta okazała się najtańsza. Umowę spodziewamy się podpisać w okolicach połowy maja – poinformował nas Andrusiewicz.

Poprosiliśmy spółkę o komentarz.

- Udzieliliśmy do ZUS wszystkich stosownych wyjaśnień, czekamy spokojnie na oficjalną decyzję zamawiającego – odpowiedział nam Comarch.

Analitycy, których poprosiliśmy o komentarz podkreślają, że mimo iż sprawa dotyczy systemu centralnego KSI, to jednak nie należy łączyć tych dwóch kontraktów, bo ich specyfika jest inna.

- Kontrakt na przejęcie KSI 1.0, który jest obecnie przedmiotem sporu, dotyczył przejęcia już funkcjonującego systemu, który był rozwijany przez wiele lat. Problemy Comarchu w przejęciu tego kontraktu wynikały z niedostatecznej wiedzy „mechaniki” działania systemu, co utrudniało jego sprawne przejęcie. Natomiast kontrakt na KSI 2.0 dotyczyć będzie stworzenia nowoczesnego systemu od podstaw, przez co firma która stworzy taki system będzie naturalnie posiadać zasoby znające jego mechanikę – podkreśla Konrad Księżopolski, dyrektor działu analiz Haitong Banku.

Atmosfera wokół ZUS i związanych z nim kontraktów na usługi IT w ostatnich miesiącach jest bardzo gorąca. Do marca usługi na utrzymanie Kompleksowego Systemu Informatycznego od Asseco miał przejąć Comarch, jednak ZUS uznał, że firma nie spełniła warunków i wypowiedział jej połowę kontraktu – tymczasowo przeszła ona w ręce Asseco (które jest twórcą systemu i wcześniej świadczyło usługi jego utrzymania, jednak w najnowszym rozdaniu to Comarch zaproponował najniższą cenę i wygrał).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika