Warlikowski ma teatr w Warszawie

Czterema pokazami „Francuzów" wg Prousta w dniach 14–17 kwietnia rozpocznie się sezon otwarcia Międzynarodowego Centrum Kultury Nowy Teatr.

Aktualizacja: 29.03.2016 23:36 Publikacja: 29.03.2016 18:52

Foto: MCK Nowy Teatr

Długo, bo osiem lat, czekali warszawiacy na otwarcie nowej instytucji kultury na Madalińskiego 10/16 kierowanej przez Krzysztofa Warlikowskiego, reżysera ze światowej czołówki, w którego spektaklach grają największe gwiazdy polskiego teatru i kina: Mariusz Bonaszewski, Agata Buzek, Magdalena Cielecka, Andrzej Chyra, Ewa Dałkowska, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Marek Kalita, Zygmunt Malanowicz, Maja Ostaszewska, Jacek Poniedziałek, Maciej Stuhr. Ich wszystkich oraz Claude'a Bardouila zobaczymy właśnie we „Francuzach".

Rozbudzanie wyobraźni

Spektakl został określony przez reżysera jako teatralna wyprawa w poszukiwaniu źródeł dzisiejszej europejskiej świadomości i tożsamości. Początkiem jest monumentalna powieść Marcela Prousta „W poszukiwaniu straconego czasu", która portretuje społeczeństwo w trakcie fundamentalnej zmiany związanej z utratą znaczenia dawnej hierarchii, eksplozją antysemityzmu, a przede wszystkim wybuchem pierwszej europejskiej wielkiej wojny.

W weekend otwarcia Nowy zaprasza do swojej siedziby, po której 16 i 17 kwietnia oprowadzać będą m.in. Jacek Poniedziałek, Magdalena Cielecka, Ewa Dałkowska, Małgorzata Szczęśniak, Zygmunt Malanowicz, Maciej Stuhr i Magdalena Popławska, Krzysztof Warlikowski, dyrektor naczelna Karolina Ochab, dramaturg Piotr Gruszczyński.

– Naszą strategię najzwięźlej da się opisać jako spełnianie marzeń poprzez rozbudzanie wyobraźni i rozbudzanie wyobraźni poprzez spełnianie marzeń, które mają czynić świat lepszym – tak Krzysztof Warlikowski sformułował cel swojej dyrekcji.

Otwarcie nowej siedziby to także nowe artystyczne wyzwanie dla Krzysztofa Warlikowskiego.

– Wchodzę do hali, w której trzeba zamieszkać, którą trzeba zaludnić. I stawiam sobie pytanie, co to znaczy dla mnie jako reżysera. Czy zacznę inaczej myśleć o teatrze? – powiedział Krzysztof Warlikowski. – Chodzą mi na przykład po głowie myśli, czy nie wrócić do tekstów teatralnych w tej nowej przestrzeni. Zastanawiam się, w jaki sposób może mnie to zainspirować, pchnąć w nową stronę. Oczywiście pamiętam, że każde z przedstawień, które reżyserowałem ostatnio w Warszawie, od „(A)polonii" po „Kabaret warszawski" i „Francuzów", miało inaugurować to nowe miejsce na Madalińskiego. A jednak pojawia się znak zapytania – jak to będzie, kiedy wejdę w to nowe miejsce i zacznę robić pierwsze próby? Jakie powstanie pierwsze przedstawienie? Bo do tej pory miałem jednak do czynienia z sytuacją zupełnie inną niż teraz – robiłem próby, nie widząc ukończonego miejsca, kierując się tylko wyobrażeniami.

Krzysztof Warlikowski po pierwszych wizytach studyjnych skomentował przestrzeń nasyconą gigantycznymi fabrycznymi oknami wychodzącymi na jedną z warszawskich ulic. Można je ukryć, ale też można wkomponować w nową teatralną perspektywę.

– Nigdy nie wierzyłem w teatr blackoutów, teatr kompletnej ciemności – powiedział. – Intryguje mnie to, że będziemy mieć miejsce oświetlone w środku, do którego będzie można zaglądać z zewnątrz. Kiedyś mieliśmy próby „Dybuka" w Liege, gdzie były duże wrota, które otwierały się na scenę, podobnie jak w dekoracji. W tej perspektywie widzieliśmy w tle jako część przedstawienia autobus jeżdżący ulicą. Było to niesamowite mierzenie się z rzeczywistością. Rodziło się pytanie, czy teatr może z nią konkurować. A właściwie istnieć w przestrzeni realnej.

Architektura poprzemysłowa

Na kształt siedziby i jego wnętrze miała wpływ Małgorzata Szcześniak, główny scenograf Nowego Teatru, autorka przestrzeni scenicznej w spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego.

– Nasz teatr jest adaptacją budynku zabytkowego, czyli garażu przemysłowego – powiedziała. – Główną ideą było zachowanie jak największej liczby detali architektonicznych, charakterystycznych dla obiektów poindustrialnych. Mamy do czynienia z miejscem jasnym, dlatego nie malujemy go na ciemne kolory, które kojarzą się z salą teatralną. Mieliśmy też do dyspozycji wiele odgrodzonych przestrzeni, ale postanowiliśmy je połączyć. Będą odseparowane wyłącznie przez wewnętrzny system mobilnych ścian. Daje to szansę stworzenia perspektywy o głębokości ponad 60 metrów i to widzianej w całości. To się rzadko zdarza, ponieważ przestrzenie teatralne są pozamykane. U nas będą otwarte. Cała przestrzeń jest dostosowana do edukacji, do odpoczynku, do przebywania razem. Ale można też zajrzeć do naszego garażu z zewnątrz.

Jednocześnie powstał uzupełniający projekt przestrzeni zewnętrznych MCK Nowy Teatr, opracowany przez architektów krajobrazu: Karolinę Samborską oraz Łukasza Kowalskiego z Pracowni Architektury Krajobrazu La.Wa. Ich zdaniem modernizacja terenu Nowego Teatru stworzyła szansę na wykreowanie nowego współczesnego placu na Mokotowie – atrakcyjnej przestrzeni podporządkowanej wydarzeniom kulturalnym, lecz w równym stopniu służącej do codziennego przebywania, relaksu, aktywnej rekreacji, uprawiania sportu. Plac – w czasie budowy zamknięty – otworzy się na miasto i jego mieszkańców, tworząc nowy ciąg komunikacyjny. Będzie tu również polana z drzewami i krzewami, kawiarnia Sezonowa, okazjonalny targ kulinarny i scena wydarzeń plenerowych. Szczególnie mile widziani w Nowym Teatrze będą rowerzyści, dla których przygotowano specjalny parking.

Jednak w centrum uwagi znajdą się artyści.

– Zaprosimy do wypowiedzi najistotniejszych twórców europejskich – deklaruje Piotr Gruszczyński, dramaturg Nowego Teatru. – Ciekawi jesteśmy ich głosu i krytycznego namysłu nad światem.

Wybrane pozycje sezonu otwarcia MCK Nowy Teatr

19–21 kwietnia oraz 10–13 maja

Pokaz rejestracji wideo spektakli operowych w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, godz. 19

Spektakle operowe Krzysztofa Warlikowskiego można było oglądać w Polsce jedynie za pośrednictwem internetu i telewizyjnych transmisji Mezzo. Teraz ich zapisy zostaną pokazane w stolicy.

19.04 „Król Roger" Karola Szymanowskiego

20.04 „Lulu" Albana Berga

21.04 „Medea" Luigiego Cherubiniego

10.05 „Kobieta bez cienia" Richarda Straussa

11.05 „Alcesta" Christophera Willibalda Glucka

12.05 „Don Giovanni" Wolfganga Amadeusza Mozarta

13.05 „Zamek Sinobrodego" Bela Bartoka/„Głos ludzki" Francisa Poulenca

Wstęp do projekcji: Piotr Gruszczyński, Jacek Hawryluk.

22–24 kwietnia Forum Otwarcia „Uległość/Wściekłość/Wolność"

W debacie forum wezmą udział m.in. Andrzej Wajda, Krystyna Zachwatowicz, Krystian Lupa, Konstanty Bogomołow, Zbigniew Libera, Wajdi Mouawad, Joanna Mytkowska, Pawel Potoroczyn, Anda Rotenberg, Arpad Schilling, Aleksander Smolar.

Forum towarzyszyć będą koncerty, pokaz filmów oraz prezentacja wyboru prac wideo artysty.

22 kwietnia Pokaz filmu „Walser" w reż. Zbigniewa Libery, godz. 19

Lutosławski Quartet zagra m.in. „II Kwartet smyczkowy" i „III Kwartet smyczkowy Pawła Mykietyna. 24 kwietnia „Koncert dla sąsiadów. Marcin Masecki i orkiestra dęta", godz. 17.

26 kwietnia „Pasja według św. Marka" Pawła Mykietyna na sopran, głos recytujący, chór i orkiestrę kameralną, godz. 20.

28–30 kwietnia „Nancy. Wywiad" Claude Bardouil, godz. 20.

1–3 maja Marta Górnicka „Konstytucja", premiera.

5–6 maja „Bergman w Ugandzie" w reż. Markusa Öhrna

Wideoinstalacja przedstawiająca pokaz filmów Ingmara Bergmana w amatorskich klubach filmowych w Afryce.

7 maja „Trylogia", reż. Markus Öhrn, artysta wizualny i reżyser, którego prace prezentowane są na najważniejszych festiwalach teatralnych w Awinionie, Wiedniu, Brukseli i Berlinie, pokaże spektakle „Conte d'Amour" (2010), „We love Africa and Africa loves us" (2012),  „Bis zum Tod" (2014).

Podejmuje w nich tematy toksyczności tradycyjnego europejskiego wzorca rodziny i towarzyszącej mu nieodłącznie przemocy. To niezwykły, dziesięciogodzinny maraton, podczas którego reżyser zabiera widza do m.in. lochów Fritzla.

14–16 maja „Krum", reż. Krzysztof Warlikowski

Pokaz słynnego spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego, którego bohater powraca do rodzinnego miasta, by zmierzyć się z fiaskiem swoich marzeń i marzeń, jakie z nim wiązano.

1–5 czerwca „Piotruś Pan", reż. Łukasz Kos, premiera dla dzieci

Wraz z premierą rozpocznie się realizacja programu „Świetlica" i działalność Kawiarni Sezonowa.

Adresatami działań „Świetlicy" będą dzieci, młodzież, dorośli i seniorzy, program zaś dotyczyć będzie szeroko pojętego życia w mieście. Z kolei „Bazar" to projekt edukacyjno-artystyczny dla młodzieży, który ma zwieńczyć stworzenie artystycznej, performatywnej przestrzeni właśnie w formie bazaru.

13 czerwca Dyskusyjny Klub Książki

Nowy projekt Michała Zadary w Nowym Teatrze to czytanie Biblii. Zadara zaprosi gości, by podzielili się wrażeniami z lektury.

7–10 lipca „Anioły w Ameryce" w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego.

17–18 września „Czarodziejska góra", reż. Andrzej Chyr, muzyka Paweł Mykietyn. Gościnny pokaz słynnej już opery we współpracy z Warszawską Jesienią. Praca czworga twórców: kompozytora Pawła Mykietyna, reżysera Andrzeja Chyry, dramatopisarki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk oraz artysty sztuk wizualnych Mirosława Bałki. Libretto powstało na podstawie klasycznej powieści Thomasa Manna.

Teatr
„Równi i równiejsi” wracają. „Folwark zwierzęcy” Orwella reżyseruje Jan Klata
Teatr
„Elisabeth Costello” w Nowym Teatrze. Andrzej Chyra gra diabła i małpę
Teatr
Zagrożone sceny. Czy wyniki wyborów samorządowych uderzą w teatry
Teatr
Nowak kontra Głuchowski. Teatr im. Słowackiego zależy teraz m.in. od byłej kurator PiS
Teatr
Nie żyje Zofia Kucówna - aktorka, pisarka, muza