W dwóch kolejnych częściach cyklu analizie poddane zostaną rozwiązania intertemporalne przyjęte w ustawie nowelizującej. Zostały one zawarte w art. 2 ustawy z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej jako „ustawa nowelizująca"), gdzie jako zasadę przyjęto tzw. natychmiastowy skutek ustawy nowej. Oznacza to, że większość przepisów prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej jako „ppsa") w znowelizowanym brzmieniu znajduje zastosowanie również do postępowań wszczętych przed 15 sierpnia 2015 r. i pozostających w tej dacie w toku.
Kiedy stare przepisy
Odstępstwa od powyższej reguły dotyczą zmienianych ustawą nowelizującą przepisów: art. 3 § 2, art. 33, art. 52 § 3, art. 54, art. 57 i 57a, art. 134 § 1, art. 149, art. 173 § 1, art. 176–177, art. 181–182, art. 197 § 2, art. 254 § 1 oraz art. 260 ppsa. Te bowiem normy w nowym (nadanym ustawą nowelizującą) brzmieniu stosujemy wyłącznie do postępowań wszczynanych od 15 sierpnia 2015 r. Przy czym warto przypomnieć, że dniem wszczęcia postępowania sądowoadministracyjnego jest dzień wniesienia skargi za pośrednictwem organu (chyba że przepis szczególny przewiduje złożenie skargi bezpośrednio w sądzie).
Oznacza to, że w postępowaniach przed sądem administracyjnym wszczętych przed 15 sierpnia 2015 r. i pozostających w tej dacie w toku nadal stosujemy przepisy: art. 3 § 2, art. 33, art. 52 § 3, art. 54, art. 57 i 57a, art. 134 § 1, art. 149, art. 173 § 1, art. 176–177, art. 181–182, art. 197 § 2, art. 254 § 1 oraz art. 260 ppsa w ich dotychczasowym brzmieniu. Dotyczy to również sytuacji, w których braki – formalne lub fiskalne – skargi są uzupełniane już po 15 sierpnia 2015 r., względnie skarga została nieprawomocnie odrzucona, po czym doszło do uchylenia takiego rozstrzygnięcia w toku procedury odwoławczej. Również bowiem w tych przypadkach wszczęcie postępowania sądowoadministracyjnego datuje się przed 15 sierpnia 2015 r.
Jednocześnie należy pamiętać, że w art. 2 ustawy nowelizującej mowa jest wyraźnie o „postępowaniu" (w danej sprawie) jako całości, a nie o postępowaniach incydentalnych (wpadkowych). Nie sposób bowiem nadawać jednemu i temu samemu pojęciu „postępowanie" użytemu w art. 2 ustawy nowelizującej dwóch odmiennych znaczeń (tj. raz rozumieć ten termin jako postępowanie główne, a innym razem jako postępowanie incydentalne), gdyż byłoby to ewidentnie sprzeczne z podstawowymi regułami wykładni prawa, w myśl których nie można temu samemu terminowi użytemu w danym akcie prawnym (jednostce redakcyjnej tego aktu) nadawać różnych znaczeń.
Jeden sprzeciw, dwa reżimy prawne
Powyższa reguła ma znaczenie np. w przypadku zmienianego ustawą nowelizującą art. 260 ppsa, który dotyczy sprzeciwu od orzeczeń referendarzy sądowych wydawanych w sprawach z zakresu prawa pomocy. Zgodnie bowiem z art. 2 ustawy nowelizującej przepis art. 260 ppsa w nowym (aktualnym) brzmieniu stosuje się wyłącznie w postępowaniach sądowoadministracyjnych wszczętych od 15 sierpnia 2015 r. W pozostałych toczących się sprawach, rozpoczętych przed tą datą, zastosowanie znajdują natomiast dotychczasowe reguły, w myśl których skuteczne wniesienie sprzeciwu (nawet jeśli następuje to po 15 sierpnia 2015 r.) powoduje utratę mocy zarządzenia lub postanowienia referendarza, od którego ten sprzeciw został wniesiony. Skutek ten nie występuje natomiast w przypadku sprzeciwów, o których mowa w art. 259–261 ppsa, wnoszonych w postępowaniach sądowoadministracyjnych wszczętych już po 15 sierpnia 2015 r.