Decyzja wydana w postępowaniu administracyjnym została doręczona stronie przez pracownika organu prowadzącego to postępowanie. Strona jest zdania, że naruszono w ten sposób przepisy, gdyż – skoro nie miała miejsca sytuacja niecierpiąca zwłoki – organ miał obowiązek przesłać jej decyzję pocztą. Czy takie zarzuty są uzasadnione?

Nie. W art. 39 kodeksu postępowania administracyjnego przewidziano, że organ doręcza pisma za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, czyli przez przedsiębiorcę uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej, na podstawie wpisu do rejestru operatorów pocztowych, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby bądź organy.

W orzecznictwie podkreśla się, że wybór podmiotu doręczającego pisma należy do organu oraz że art. 39 k.p.a. nie ustanawia wiążącej organ kolejności wymienionych w nim doręczycieli pism (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 stycznia 2014 r., sygn. II OSK 2821/13). Przyjmuje się, że doręczanie pism przez pracowników organu nie wymaga odrębnego upoważnienia. Odrębne upoważnienie jest natomiast wymagane w odniesieniu do doręczeń dokonywanych przez inne osoby lub organy. W k.p.a. nie określono formy tego upoważnienia, ale należy przyjąć, że powinno być ono sporządzone na piśmie (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 12 czerwca 2014 r., sygn. I SA/Sz 1216/13).

W wyroku NSA z 30 maja 2014 r. (sygn. II GSK 512/13) stwierdzono, że nie znajduje uzasadnienia stanowisko, zgodnie z którym doręczanie pism przez pracowników organu albo inne upoważnione osoby lub organy miałoby być ograniczone tylko do szczególnie uzasadnionych przypadków. Doręczenie decyzji osobiście przez pracownika urzędu zamiast zwykle stosowanej przesyłki pocztowej było więc zgodne z przepisami.

podstawa prawna: art. 39 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 267 ze zm.)