Firmy, którym zależy na rozwoju biznesu i silnych marek konsumenckich, nie mogą sobie pozwolić na zaniedbania nie tylko wobec pracowników, ale i kandydatów do pracy – wynika z udostępnionego „Rzeczpospolitej" raportu agencji zatrudnienia ManpowerGroup. Ponad połowa (54 proc.) ankietowanych przez nią kandydatów do pracy twierdzi, że negatywne doświadczenia z procesu rekrutacyjnego w danej firmie zmniejsza ich chęć do zakupu jej produktów czy usług. W Polsce takich odpowiedzi było jeszcze więcej, bo 59 proc.

– Głównym grzechem potencjalnego pracodawcy jest brak kontaktu po spotkaniu z kandydatem i brak informacji o decyzji związanej z zatrudnieniem. Kandydaci narzekają też na przedłużające się w nieskończoność procesy, gdzie w skrajnych wypadkach przyszły pracownik jest zobowiązany do udziału nawet w pięciu–sześciu rozmowach z różnymi osobami w organizacji. Skarżą się też na brak informacji o przyszłych obowiązkach, możliwościach rozwoju wewnątrz firmy, brak jasnej informacji o aspektach związanych z wynagradzaniem – wylicza przewinienia pracodawców Marek Wróbel, dyrektor ds. kluczowych klientów w ManpowerGroup.

Według jej sondażu dla 60 proc. Polaków brak odpowiedzi na przesłaną aplikację ma największy negatywny wpływ na ich decyzje zakupowe dotyczące produktów lub usług danego pracodawcy. Aż 63 proc. kandydatów zniechęca do firmy brak jasnych informacji dotyczących opisu stanowiska i wynagrodzenia, a niemal tyle samo źle do niej nastawiają negatywne doświadczenia w trakcie rozmowy rekrutacyjnej.

W dodatku negatywne doświadczenia z rekrutacji mają wpływ na decyzje zakupowe nie tylko kandydatów, ale także ich otoczenia. Prawie dwie trzecie badanych dzieli się ze znajomymi informacją o swoich złych wrażenia z rekrutacji, a 57 proc. przyznaje, że negatywne doświadczenia ich znajomych zmniejszają prawdopodobieństwo sięgnięcia po produkty czy usługi danej firmy. Marek Wróbel zaznacza, że wiele osób zniechęca się do ponownego aplikowania do firmy, która już raz niewłaściwie ich potraktowała w trakcie rekrutacji.

– Budowanie pozytywnych relacji z kandydatami do pracy to coś więcej niż dobra praktyka rekrutacyjna. Kandydat wchodzący w relacje z firmą, może być jej klientem czy ambasadorem marki – podkreśla Katarzyna Trzaska, ekspert platformy eRecruiter, której badania także potwierdzają wpływ doświadczeń z rekrutacji na decyzje zakupowe. Raport ManpowerGroup wskazuje, że ten wpływ działa w obie strony, bo 57 proc. polskich kandydatów (i 56 proc. na świecie) chętniej podejmie pracę w firmie, z której usług lub produktów korzysta.