NSA: ekspert skarbowy nie zostanie radcą prawnym bez egzaminu

Do czynności bezpośrednio związanych z tworzeniem projektów aktów prawnych nie można zaliczyć wyłącznie ich opiniowania, czy też sporadycznej pracy przy ich tworzeniu – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Aktualizacja: 21.07.2021 11:51 Publikacja: 21.07.2021 11:24

NSA: ekspert skarbowy nie zostanie radcą prawnym bez egzaminu

Foto: Fotorzepa / Marian Zubrzycki

W art. 25 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o radcach prawnych wprowadzono wyjątek od obowiązku odbycia aplikacji radcowskiej i zdania egzaminu radcowskiego. Dotyczy on osób, które posiadają stopień naukowy doktora nauk prawnych, które w okresie 5 lat przed złożeniem wniosku o wpis na listę radców prawnych, łącznie przez okres co najmniej 3 lat były zatrudnione w urzędach organów władzy publicznej lub w państwowych jednostkach organizacyjnych i wykonywały wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane z tworzeniem projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego.

Z takiego wyjątku chciał skorzystać Jacek S. (imię fikcyjne), który złożył wniosek o wpis na listę radców prawnych. Zawierał on 22 pozycje aktów normatywnych, opiniowanych przez kandydata. Dołączono też zaświadczenie z Izby Administracji Skarbowej o zatrudnieniu od 2005 roku – w momencie złożenia wniosku - na stanowisku starszego eksperta skarbowego.

Do zawodowych legislatorów

Organy samorządu zawodowego odmówiły jednak wpisu na listę radców prawnych. Uznały bowiem, że wykonywane czynności legislacyjne nie stanowiły głównego zajęcia kandydata, a jedno z wielu na zajmowanym stanowisku.

Ich uchwały utrzymał Minister Sprawiedliwości. W jego ocenie, kryterium określone w art. 25 ust. 1 pkt 5 lit. c kierowane jest do zawodowych legislatorów, to jest osób wykonujących bieżącą pracę przy tworzeniu aktów prawnych. Jak wyjaśniono: tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego, o którym mowa w ustawie, oznacza bezpośredni proces formułowania treści przepisów. Tymczasem z dołączonych do wniosków zakresów obowiązków wynikało, że podstawowymi obowiązkami kandydata w ramach wykonywanej pracy było: rozpatrywanie indywidualnych spraw podatników, opracowywanie projektów: decyzji i innych pism w toku postępowań podatkowych, odpowiedzi na skargi wnoszone do sądów administracyjnych, rozstrzygnięć co do sporów o właściwość. Na jednej z ostatnich (z kilkunastu) pozycji każdego z zakresów obowiązków pojawiało się "współpraca przy opiniowaniu projektów aktów prawnych".

Minister stwierdził, że opiniowanie przedkładanych gotowych projektów aktów normatywnych w istocie stanowiło zajęcie poboczne. Wobec tego nie wykazał on, aby realizował działalność legislacyjną w sposób intensywny, gdyż nie sposób uznać, że czynności te były faktycznie wykonywane jako zajęcie główne przez wymagany w ustawie okres czasu.

Tego wymaga interes publiczny

Jackowi S. nie pomogła też skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Sąd ten powołał się na pogląd wyrażony przez NSA w uchwale składu siedmiu sędziów z 14 marca 2011 r. (sygn. akt II FPS 8/10), o procesie wykładni prawa. Stwierdził, że uznanie za słuszną językową interpretację omawianego przepisu proponowaną przez skarżącego kwestionowałoby sens i cel tej regulacji, która powinna zapewnić, aby na listę radców prawnych wpisywane były osoby, które pomimo, że nie odbyły aplikacji radcowskiej i nie złożyły egzaminu radcowskiego, posiadają stosowną wiedzę i doświadczenie zapewniające właściwe wykonywania zawodu radcy prawnego. - Tego właśnie wymaga interes publiczny, aby przy umożliwieniu dostępu do zawodu radcy prawnego osobom, które nie spełniają wymogu odbycia aplikacji radcowskiej i złożenia egzaminu radcowskiego, zawód ten, będący zawodem zaufania publicznego, wykonywały osoby prawidłowo przygotowane prawniczo do należytego wykonywania tego zawodu, a zatem spełniające wszystkie ustawowo określone wymogi prawne – podkreślono.

Kandydat nie dał za wygraną, i złożył skargę kasacyjną. Zarzucił w niej, rozszerzającą i nieuprawnioną wykładnię przesłanek warunkujących wpis na listę radców prawnych – w postaci samodzielnej oceny, że wymagane jest poza tym, aby "czynności": te były wykonywane "intensywnie", stanowiły "główny przedmiot zadań pracowniczych" oraz "aby tego rodzaju aktywność jawiła się jako jedyna, bez stosowania prawa" – wychodząc poza zakres kompetencji uprawniających do odmowy wpisu skarżącego na tę listę.

1 lipca 2021 roku Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt II GSK 742/19) oddalił skargę kasacyjną. W uzasadnieniu zwrócono uwagę, że ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "czynności bezpośrednio związane z tworzeniem projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego", jednakże z przyczyn oczywistych należy zaliczyć do nich takie czynności wymagające wiedzy prawniczej związane z bieżącą pracą przy tworzeniu projektów aktów prawnych, czynności istotne z punktu widzenia wykonywanych zadań kandydata i czasu jego pracy. Praca ta powinna być wykonywana intensywnie i regularnie. O zaangażowaniu kandydata na radcę prawnego w prace przy legislacji świadczyć może również jej rozmiar. Nie mogą to być wyłącznie czynności opiniujące projekty aktów prawnych, lecz takie które wpływają w istotny sposób na treść projektowanych ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego – wyjaśniono.

NSA podkreślił, że czynności legislacyjne nie mogą mieć charakteru jednostkowego, nie mogą być wykonywane obok licznych obowiązków służbowych związanych ze stosowania prawa w sprawach indywidualnych. Do czynności bezpośrednio związanych z tworzeniem projektów aktów prawnych nie można zaliczyć wyłącznie ich opiniowania, czy też sporadycznej pracy przy ich tworzeniu.

W art. 25 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o radcach prawnych wprowadzono wyjątek od obowiązku odbycia aplikacji radcowskiej i zdania egzaminu radcowskiego. Dotyczy on osób, które posiadają stopień naukowy doktora nauk prawnych, które w okresie 5 lat przed złożeniem wniosku o wpis na listę radców prawnych, łącznie przez okres co najmniej 3 lat były zatrudnione w urzędach organów władzy publicznej lub w państwowych jednostkach organizacyjnych i wykonywały wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane z tworzeniem projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona