Na pasach komórkę chowamy do kieszeni - zmiany dla kierowców i pieszych od 1 czerwca 2021

Od 1 czerwca kierowcy podróżujący najszybszymi drogami muszą pilnować odstępu, bo jazda na zderzaku jest karana. Są też ważne zmiany dla pieszych.

Publikacja: 31.05.2021 20:23

Na pasach komórkę chowamy do kieszeni - zmiany dla kierowców i pieszych od 1 czerwca 2021

Foto: Adobe Stock

We wtorek, 1 czerwca, wchodzą w życie ważne zmiany dla kierowców i pieszych. Ci ostatni zyskają większe bezpieczeństwo na pasach. Nie będą mogli jednak podczas pokonywania przejścia korzystać z urządzeń, które ich rozpraszają, np. telefonów komórkowych. Z kolei kierowcy będą musieli pilnować odstępów pomiędzy pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach. Od wtorku w terenie zabudowanym nie pojedziemy też nocą szybciej niż 50 km/h. Obowiązywać będzie jeden limit.

Nowe przepisy budzą sporo wątpliwości. Piesi pytają, o jakich zakazanych na zebrach urządzeniach mówi nowela, a kierowcy zastanawiają się, jak mierzyć odległość pomiędzy pojazdami. Wszyscy boją się mandatów od drogówki.

Czytaj też: Na zderzaku już nie pojeździsz - zmiany w prawie drogowym od 1 czerwca

Jak w dżungli

W noweli zapisano, że „w trakcie wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię albo torowisko (także w obrębie usytuowanych tam przejść) pieszych obowiązywał będzie zakaz korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu".

Co to oznacza?

– Wydaje się, że intencja nowych regulacji jest szersza aniżeli wskazany telefon lub inne urządzenie elektroniczne – wyjaśnia Tomasz Matuszewski, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego, wicedyrektor WORD w Warszawie. I tłumaczy, że chodzi tu bardziej o zakaz odwracania uwagi od każdej innej treści niż konkretna sytuacja drogowa.

– Rozproszenia będą tak samo powodowane przez wszelkie urządzenia elektroniczne, jak i przez zajęcie się rozmową, skupienie myśli na tym, aby zdążyć na spotkanie czy też odczytywanie reklam umieszczonych na ścianach budynków, bilboardach czy przejeżdżających pojazdach. Obecna sytuacja bardzo absorbuje naszą uwagę – dodaje. Tymczasem, jak uważa, rzeczywistość ruchu drogowego przypomina sytuację w dżungli, w której pieszy jest najsłabszym elementem. – Warto o tym pamiętać, by nie dać się zwieść iluzji, że nowe przepisy automatycznie poprawią sytuację – dodaje Matuszewski.

Liczenie odległości

Zmiany czekają też kierowców, którzy jeżdżą na zderzaku, a to niestety popularne zjawisko na drogach szybkiego ruchu, gdzie z uwagi na rozwijane prędkości następstwa wypadków drogowych są znacznie poważniejsze w skutkach. Od 1 czerwca kierowca jadący 100 km/h będzie musiał poruszać się 50 m za poprzedzającym samochodem, a jadąc 120 km/h – 60 m, itd.

– Podobne rozwiązania z powodzeniem funkcjonują w krajach Europy Zachodniej, a zaproponowana formuła utrzymywania dystansu między pojazdami, tj. połowa aktualnej prędkości wydaje się jasna i czytelna – ocenia Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego. Ma też nadzieję, że policja zostanie wyposażona w odpowiednie urządzenia pomiarowe do oceny odległości.

Jak z wyliczaniem odległości mają sobie radzić kierowcy?

Robert Opas z Komendy Głównej Policji uspokaja: – Przepis jest instruktażowy i tak powinien być traktowany. Wyjaśnia, że w całej Europie podobne zasady obowiązują we wszystkich państwach, poza Niemcami, gdzie działają systemy stacjonarne, najczęściej montowane na bramkach, które mają mierzyć odstępy.

Polska drogówka nie dostała na razie urządzeń, które pozwolą jej mierzyć odstępy.

– Nam do podjęcia decyzji wystarczyć musi ocena wzrokowa. Jeśli ktoś uciążliwie trzyma się zderzaka pojazdu podróżującego przed nim, nie potrzeba specjalnego sprzętu, by to dostrzec – tłumaczy Opas. Kierowcom radzi stosowanie metody 3–4 sekund. Reguła jest uniwersalna dla każdej prędkości. Wykorzystujemy dowolny nieruchomy obiekt, np. znak drogowy, przy którym jadący przed nami pojazd się znajduje. Jeśli miniemy wybrany znacznik trzy sekundy później, taki odstęp zapewni bezpieczeństwo i komfort ruchu i umożliwi zareagowanie w razie gwałtownego i niespodziewanego hamowania pojazdu przed nami.

Podstawa prawna: nowela z 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (DzU z 15 marca 2021 r., poz. 463)

We wtorek, 1 czerwca, wchodzą w życie ważne zmiany dla kierowców i pieszych. Ci ostatni zyskają większe bezpieczeństwo na pasach. Nie będą mogli jednak podczas pokonywania przejścia korzystać z urządzeń, które ich rozpraszają, np. telefonów komórkowych. Z kolei kierowcy będą musieli pilnować odstępów pomiędzy pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach. Od wtorku w terenie zabudowanym nie pojedziemy też nocą szybciej niż 50 km/h. Obowiązywać będzie jeden limit.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara