Reklama
Rozwiń
Reklama

Międzynarodowe Forum Kancelarii Prawnych: prawnik wydajniejszy dzięki robotom i zrozumieniu klienta

Na rynku prawniczym sukces zdobędą ci, którzy rozsądnie będą używali sztucznej inteligencji i uzupełnią ją empatią dla klienta.

Aktualizacja: 21.09.2019 11:06 Publikacja: 21.09.2019 10:27

Międzynarodowe Forum Kancelarii Prawnych: prawnik wydajniejszy dzięki robotom i zrozumieniu klienta

Foto: AdobeStock

Do takiego wniosku doszli uczestnicy Międzynarodowego Forum Kancelarii Prawnych, które odbyło się w piątek we Wrocławiu.

Jak zauważył Ryszard Sowiński, profesor Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, w realiach ostrej rynkowej konkurencji, nawet niewielkie podniesienie wydajności kancelarii może dać przewagę konkurencyjną. – Gdyby użycie nowoczesnych technologii albo zmiana organizacji pracy zaoszczędziły danej kancelarii choćby 10 minut dziennie, oznacza to pięć dni roboczych w roku, a to może znacząco podnieść rentowność – wyliczył Sowiński.

Czytaj także:

Sztuczna inteligencja w pracy prawników - debata

Sztuczna inteligencja w kancelarii prawnej

Reklama
Reklama

Ową pięciodniową przewagę można osiągnąć na różne sposoby, na przykład przez użycie systemów prawniczej sztucznej inteligencji, które wyręczają prawnika przy prostych czynnościach i oszczędzają jego czas. Takie systemy są często drogie, co zniechęca do ich używania, zwłaszcza przez małe kancelarie. Jednak nawet dla nich są proste rozwiązania oszczędzające czas. Jedno z nich, nazwane InteliLex opracowała prawniczka Agnieszka Poteralska, laureatka tegorocznego konkursu Global Legal Hackaton. - To narzędzie, jest wtyczką do popularnego programu tekstowego Word. Zapamiętuje ono frazy z dokumentów, nad którymi ostatnio pracował prawnik, niekoniecznie z Worda – opowiadała Poteralska. Zaznaczyła, że opracowane przez nią narzędzie nie tylko oszczędza czas, ale też pomaga zachować jednorodny styl danej kancelarii w korespondencji z klientami i urzędami.

Uczestnicy Forum podkreślali, że coraz potężniejszą konkurencją dla prawników są firmy oferujące rozwiązania informatyczne podpowiadające rozwiązania w prostych sprawach. – Już setki tysięcy osób skorzystały z aplikacji DoNotPay, pozwalającej brytyjskim kierowcom na podważanie nieprawidłowo wystawionych mandatów. A przecież jej twórca Joshua Browder stworzył ją, gdy był nastolatkiem – opowiadała Maria Dymitruk, radca prawny. Jej zdaniem, aby prawnicy przetrwali na rynku, muszą zmienić swoje przygotowanie zawodowe. – Powinniśmy się uczyć używania systemów sztucznej inteligencji, a zwłaszcza kontroli nad nimi. Przecież to my bierzemy odpowiedzialność za usługę, a nie maszyna – mówiła Dymitruk.

Prawnicy mogą wygrać też wieloma działaniami, których żaden robot zaoferować nie może, zwłaszcza w bardziej skomplikowanych przypadkach. – Klienci często oczekują od nas empatii i stworzenia atmosfery dobrej współpracy. Ale nawet takie umiejętności miękkie nie zwalniają nas z konieczności wyszkolenia się w nowych technologiach – powiedziała współorganizatorka imprezy, Izabela Konopacka z wrocławskiej Okręgowej Izby Radców Prawnych.

Patronat prasowy nad konferencją sprawowała „Rzeczpospolita".

Paweł Rochowicz z Wrocławia

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama