fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Prawnicy

Międzynarodowe Forum Kancelarii Prawnych: prawnik wydajniejszy dzięki robotom i zrozumieniu klienta

AdobeStock
Na rynku prawniczym sukces zdobędą ci, którzy rozsądnie będą używali sztucznej inteligencji i uzupełnią ją empatią dla klienta.

Do takiego wniosku doszli uczestnicy Międzynarodowego Forum Kancelarii Prawnych, które odbyło się w piątek we Wrocławiu.

Jak zauważył Ryszard Sowiński, profesor Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, w realiach ostrej rynkowej konkurencji, nawet niewielkie podniesienie wydajności kancelarii może dać przewagę konkurencyjną. – Gdyby użycie nowoczesnych technologii albo zmiana organizacji pracy zaoszczędziły danej kancelarii choćby 10 minut dziennie, oznacza to pięć dni roboczych w roku, a to może znacząco podnieść rentowność – wyliczył Sowiński.

Czytaj także:

Ową pięciodniową przewagę można osiągnąć na różne sposoby, na przykład przez użycie systemów prawniczej sztucznej inteligencji, które wyręczają prawnika przy prostych czynnościach i oszczędzają jego czas. Takie systemy są często drogie, co zniechęca do ich używania, zwłaszcza przez małe kancelarie. Jednak nawet dla nich są proste rozwiązania oszczędzające czas. Jedno z nich, nazwane InteliLex opracowała prawniczka Agnieszka Poteralska, laureatka tegorocznego konkursu Global Legal Hackaton. - To narzędzie, jest wtyczką do popularnego programu tekstowego Word. Zapamiętuje ono frazy z dokumentów, nad którymi ostatnio pracował prawnik, niekoniecznie z Worda – opowiadała Poteralska. Zaznaczyła, że opracowane przez nią narzędzie nie tylko oszczędza czas, ale też pomaga zachować jednorodny styl danej kancelarii w korespondencji z klientami i urzędami.

Uczestnicy Forum podkreślali, że coraz potężniejszą konkurencją dla prawników są firmy oferujące rozwiązania informatyczne podpowiadające rozwiązania w prostych sprawach. – Już setki tysięcy osób skorzystały z aplikacji DoNotPay, pozwalającej brytyjskim kierowcom na podważanie nieprawidłowo wystawionych mandatów. A przecież jej twórca Joshua Browder stworzył ją, gdy był nastolatkiem – opowiadała Maria Dymitruk, radca prawny. Jej zdaniem, aby prawnicy przetrwali na rynku, muszą zmienić swoje przygotowanie zawodowe. – Powinniśmy się uczyć używania systemów sztucznej inteligencji, a zwłaszcza kontroli nad nimi. Przecież to my bierzemy odpowiedzialność za usługę, a nie maszyna – mówiła Dymitruk.

Prawnicy mogą wygrać też wieloma działaniami, których żaden robot zaoferować nie może, zwłaszcza w bardziej skomplikowanych przypadkach. – Klienci często oczekują od nas empatii i stworzenia atmosfery dobrej współpracy. Ale nawet takie umiejętności miękkie nie zwalniają nas z konieczności wyszkolenia się w nowych technologiach – powiedziała współorganizatorka imprezy, Izabela Konopacka z wrocławskiej Okręgowej Izby Radców Prawnych.

Patronat prasowy nad konferencją sprawowała „Rzeczpospolita".

Paweł Rochowicz z Wrocławia

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA