Zgodnie z tymi przepisami organ ten odmówi zgody, jeżeli podstawą rozwiązania stosunku pracy z radnym są zdarzenia związane z wykonywaniem przez niego mandatu.
Szczególna ochrona stosunku pracy radnego powstaje z chwilą jego wyboru, czyli dzień powołania pracownika na funkcję radnego stanowi zarazem moment startu okresu ochronnego. Jego koniec zaś następuje z upływem kadencji radnego, chyba że wcześniej utraci mandat.
Zgoda wcześniej
Konieczność uzyskania zgody rady dotyczy każdego rodzaju stosunku pracy, a więc zarówno nawiązanego na podstawie umowy o pracę, jak i powołania czy mianowania. Potwierdził to Sąd Najwyższy w wyroku z 25 lutego 2015 r. (II PK 101/14) dotyczącym radnego zatrudnionego na podstawie powołania. Stwierdził, że ogólnej klauzuli zawartej w art. 69 pkt 1 kodeksu pracy o wyłączeniu trybu postępowania przy rozwiązywaniu umów o pracę z pracownikami powołanymi nie stosuje się do zatrudnionych na podstawie powołania, będących jednocześnie radnymi. Artykuł 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym jednoznacznie obejmuje przewidzianą w nim ochroną wszystkich pracowników, w tym także tych, którzy stali się nimi w następstwie powołania. Ochroną objęta jest trwałość stosunku pracy. Dlatego odwołanie ze stanowiska pracownika powołanego – radnego, skutkujące rozwiązaniem stosunku pracy bez zgody rady gminy, narusza tę ochronę i jako niezgodne z prawem daje odwołanemu prawo dochodzenia roszczeń z art. 45 k.p. Tu podstawowe ze względu na istotę stosunku pracy z powołania powinno być odszkodowanie.
Każdy finisz
Ochrona radnego obejmuje wszelkie sposoby rozstania sprowokowanego przez pracodawcę. Zatem zarówno w razie rozwiązania za wypowiedzeniem, jak i przy dyscyplinarnym zwolnieniu trzeba wcześniej uzyskać zgodę rady. Dotyczy to także wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy, na co wskazuje art. 42 § 1 k.p. Potwierdził to też Sąd Najwyższy w wyroku z 14 lutego 2001 r. (I PKN 250/00). Bez zgody rady powiatu niedopuszczalna jest zmiana warunków pracy w drodze wypowiedzenia zmieniającego pracownikowi samorządowemu będącemu radnym powiatu zarówno zatrudnionemu na umowie o pracę, jak i na podstawie mianowania.
Stanowi to istotne utrudnienie dla firmy, która na wstępie musi zawiadomić odpowiednią radę lub sejmik o zamiarze zwolnienia radnego. Zgoda tej rady powinna poprzedzać decyzję pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę i jej rozwiązanie. Tak wskazał SN w wyroku z 10 czerwca 2013 r. (II PK 304/12).
Przy czym pracodawca skutecznie nie narzuci radzie lub sejmikowi terminu na zajęcie stanowiska. Nie może też uznać braku odpowiedzi za akceptację zwolnienia. Dopiero uchwała zawierająca zgodę usuwa przeszkodę do rozwiązania umowy z radnym. Gdyby zaś pracodawca rozwiązał umowę z pracownikiem rady bez wystąpienia o zgodę, jego czynność jest wadliwa, sprzeczna z przepisami o rozwiązaniu umów. W konsekwencji w razie odwołania się pracownika do sądu pracy, uzasadniałoby to uwzględnienie jego roszczenia o przywrócenia do pracy lub przyznanie odszkodowania.