Polityka

Paszport na 100-lecie niepodległości z błędem

Kopiec Józefa Piłsudskiego jest równie ważnym symbolem jak Grób Nieznanego Żołnierza
materiały prasowe
To kopiec Piłsudskiego, a nie niepodległości – twierdzą eksperci oburzeni omyłkową nazwą w nowych dokumentach z okazji 100-lecia Niepodległości.

Od poniedziałku Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych drukuje nowe paszporty z motywem graficznym nawiązującym do obchodzonego w tym roku 100-lecia odzyskania niepodległości. „Część motywów została wybrana w drodze internetowego głosowania – najwięcej głosów otrzymały: Kopiec Niepodległości im. Józefa Piłsudskiego (Kopiec Czynu Niepodległościowego Mogiła Mogił), Gabriel Narutowicz i Orzełek Legionowy" – czytamy na stronie MSWiA, które organizowało konkurs.

Nie ma takiego kopca

Problem w tym, że nie ma Kopca Niepodległości. – Jest to istotny błąd, który dawno powinien zostać sprostowany, o co prosiłem poprzedniego szefa resortu Mariusza Błaszczaka w liście otwartym z 13 września 2017 roku – wskazuje Jerzy Bukowski, który jest przewodniczącym Komitetu Opieki nad Kopcem Józefa Piłsudskiego przy Towarzystwie Miłośników Historii i Zabytków Krakowa.

Potwierdza to Iwona Fischer z Archiwum Narodowego w Krakowie, najlepszy znawca historii budowy i odbudowy tego kopca. – Od pierwszych dokumentów, akta zarządu Parku, przez projekt uchwały rady miasta ani razu, i w archiwaliach i w przedwojennej prasie, nie pojawiło się określenie Kopiec Niepodległości. To po prostu kopiec Józefa Piłsudskiego, ale nie jego imienia, bo to nie patron szkoły. Kopiec sypano Piłsudskiemu i od początku nosił on jego imię – tłumaczy w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Iwona Fischer. Skąd wzięto więc słowo „niepodległości"?

Taką nazwę utrzymuje także miejskie zoo, któremu podlega kopiec. – Niestety, nie skontaktowano się z komitetem, by zapytać o to, czy to poprawna nazwa – wskazuje Fischer. Jak przyznaje, często w powojennych publikacjach na ,temat kopca podaje się mylną informację, iż od 1934 r. sypano Kopiec Niepodległości, a dopiero w 1935 r. po śmierci Marszałka przemianowano go na kopiec Józefa Piłsudskiego. – Używanie nazwy Kopiec Niepodległości niestety odnosi się do czasów komunistycznych. Ówczesna władza robiła wszystko, by nie pojawiło się nazwisko Piłsudski –podkreśla historyczka.

Wyjątkowa wartość

W Polsce jest ok. 300 kopców, jednak krakowski kopiec Józefa Piłsudskiego położony na wzgórzu Sowiniec w krakowskim Lesie Wolskim – największy w Polsce (ma 35 m wysokości) – ma dla Polaków wartość wyjątkową. Usypany został w latach 1934–37 dla uczczenia odzyskania przez Polskę niepodległości, w latach PRL, celowo popadał w ruinę. –Został odnowiony po 1980 roku. Kopiec Józefa Piłsudskiego jest równoważny swym znaczeniem Grobowi Nieznanego Żołnierza – podkreśla Jerzy Bukowski.

To, jak dodaje Bukowski, nietypowy pomnik, w którym złożono ziemię z ponad 4500 miejsc przesiąkniętych krwią rodaków przelaną na polach bitew i w miejscach kaźni na całym świecie. Na kopcu znalazła się także ziemia z pobojowisk z czasów wielkiej wojny w Szampanii, gdzie ginęli Polacy służący w armii francuskiej w oddziale tzw. bajończyków, kolejna spod Himalajów przesłana przez misjonarza ks. Leona Piaseckiego i ziemia z miejsca stracenia dwóch powstańców styczniowych w Wołkowysku pobrana przez uczennice żeńskiego tamtejszego Seminarium Nauczycielskiego im. Emilii Plater.

Jerzy Bukowski liczy, że MSWiA naprawi swoją pomyłkę w paszportach.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL