Sofistyka, jak określił ją Platon, to „umiejętność stwarzania złudnych wyglądów", czyli jeden ze znaków rozpoznawczych naszych czasów. Nie tylko w ekonomii, której kołem zamachowym jest reklama, a więc stosowana na masową skalę propaganda ekonomiczna, z budżetami sięgającymi milionów dolarów, uzbrojona w najnowocześniejsze techniki zbiorowej manipulacji. Sofistyka stała się również podstawowym aspektem życia społecznego. W mediach społecznościowych codziennie tworzymy na swój temat atrakcyjne iluzje – prezentujemy samych siebie jako ludzi spełnionych, interesujących, żyjących pełnią życia. Wreszcie, sofistyka, jak zawsze, pozostaje nieodłączna od polityki. Zwłaszcza w ustrojach demokratycznych. Wielu jej wpływ na dzisiejszą sferę publiczną wydaje się większy niż kiedykolwiek wcześniej.
Warto zacząć te rozważania od dobrej wiadomości. Otóż sofiści dominują tam, gdzie rządzi słowo, nie siła; perswazja, nie przemoc. S...
Dostęp do najważniejszych treści z sekcji: Wydarzenia, Ekonomia, Prawo, Plus Minus; w tym ekskluzywnych tekstów publikowanych wyłącznie na rp.pl.
Dostęp do treści rp.pl - pakiet podstawowy nie zawiera wydania elektronicznego „Rzeczpospolitej”, archiwum tekstów, treści pochodzących z tygodników prawnych, aplikacji mobilnej i dodatków dla prenumeratorów.