Reklama
Rozwiń
Reklama

Michał Szułdrzyński: Facebook na cenzurowanym. Nie mamy szans wygrać ze sztuczną inteligencją

Moja rekomendacja dla większości ludzi brzmi: znajdźcie sposób na wyjście z Facebooka – powiedział kilka dni temu współzałożyciel firmy Apple Steve Wozniak. Słynny „Woz" uważa bowiem, że firma wcale nie walczy o naszą prywatność i sam wolałby płacić za usługi, by mieć pewność, że jego dane nie są potem przetwarzane w niekontrolowany sposób przez innych.

Publikacja: 12.07.2019 17:00

Michał Szułdrzyński: Facebook na cenzurowanym. Nie mamy szans wygrać ze sztuczną inteligencją

Foto: Fotorzepa, Maciej Zienkiewicz

To już kolejna wypowiedź technologicznego wizjonera, człowieka, który ponad 40 lat temu zaprojektował kultowe maszyny Apple I i Apple II, dotycząca ryzyka, jakie wiąże się z posługiwaniem się mediami społecznościowymi. Podczas swej ostatniej wizyty w Polsce ostrzegał, że Facebook, który początkowo miał szczytny cel, by łączyć ludzi, padł ofiarą komercjalizacji i dziś zrobi wszystko, by nas od siebie uzależnić.

Taką samą tezę stawia w wydanej niedawno książce „Zucked" Roger McNamee, przedsiębiorca z Doliny Krzemowej, którego fundusz nie tylko zainwestował na początku w Facebooka, ale również blisko współpracował przez kilka lat z zarządem tej firmy. McNamee uważa, że wielkie platformy internetowe – potrzebując uwagi swoich użytkowników, by wyświetlać im reklamy, dzięki którym zarabiają miliardy dolarów – hakują nasz umysł. Co to znaczy? Stosują rozmaite techniki, które mają wytworzyć w użytkownikach pewne zwyczaje, a te zwyczaje zmieniają się w uzależnienie. Współpracując z Tristanem Harrisem, zajmującym się problemami etycznymi firm z Doliny Krzemowej, doszedł do wniosku, że to wcale nie jest tak, że włączając Twittera, Facebooka czy Youtube'a, po prostu oglądamy to, co opublikowali użytkownicy. McNamee twierdzi, że stajemy do pojedynku ze sztuczną inteligencją (SI), która wie o nas bardzo dużo – właśnie dzięki ogromnej ilości danych dotyczących naszej prywatności, które zbierają te platformy – a następnie przetwarza wiedzę o nas, mając równocześnie wiedzę o naturze ludzkich odruchów, uzależnień itp. Zdaniem McNameego i Harrisa twórcy platform internetowych stosują algorytmy wykorzystywane przez projektantów... automatów hazardowych, których celem jest sprawienie, byśmy jak najwięcej czasu poświęcili właśnie na grę i nie mieli ochoty porzucać hazardu, który już sam z siebie jest niezwykle uzależniający.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Jak straszy nas popkultura?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Plus Minus
„Jedyna. Biografia Karoliny Lanckorońskiej”: Materiał na biografię
Plus Minus
„Szepczący las”: Im dalej w bór, tym więcej drzew
Plus Minus
„Lot nad kukułczym gniazdem”: Wolność w kaftanie normy
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Plus Minus
„To był zwykły przypadek”: Ile kosztuje zemsta?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama