Zamówienia publiczne na rzecz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (SPZOZ-ów), w tym np. na dostawę produktów leczniczych, są często wykonywane nie samodzielnie przez jednego wykonawcę, ale przez dwóch lub więcej działających wspólnie. Tacy wspólnie działający wykonawcy zawierają pomiędzy sobą umowę spółki cywilnej lub umowę konsorcjum, która jest zresztą najczęściej wprost spółką cywilną lub jej podtypem. Przypadki wykonywania zamówień publicznych na rzecz SPZOZ-ów przez konsorcja wykonawców działających wspólnie nie budzą najmniejszych wątpliwości prawnych wówczas, gdy każdy z tych działających wspólnie wykonawców bezpośrednio wykonuje na rzecz SPZOZ-u określoną część zasadniczego świadczenia w ramach danego zamówienia publicznego (np. dostarcza produkty lecznicze, wykonuje w SPZOZ-ie określone roboty budowlane, świadczy usługi związane z obsługą informatyczną itp.).
Wątpliwości prawne mogą natomiast powstać wtedy, gdy jeden z wykonawców-konsorcjantów albo w ogóle niczego nie czyni w związku z wykonywaniem danego zamówienia publicznego, albo też realizuje w tym zakresie pewne działania pomocnicze lub subsydiarne, np. monitoruje ewentualne zadłużenie danego SPZOZ-u jako zamawiającego, zajmuje się windykowaniem od SPZOZ-u jego należności z tytułu danego zamówienia publicznego lub dokonuje zasilenia finansowego wykonawcy realizującego zasadnicze świadczenie na rzecz SPZOZ-u w wypadku, gdy SPZOZ opóźnia się z zapłatą wynagrodzenia należnego wykonawcy zamówienia publicznego.
Obrót wierzytelnościami
Wątpliwości odnośnie do legalności opisanych działań konsorcjantów, którzy wspólnie ubiegają się o udzielenie zamówienia publicznego i wspólnie następnie wykonują to zamówienie, biorą się stąd, że prawo polskie nie pozwala na swobodny i niczym nieograniczony obrót wierzytelnościami przysługującymi wobec SPZOZ-ów, tj. wierzytelnościami, w których dłużnikiem jest SPZOZ.
Niektórzy zaś skłonni są postrzegać opisane konsorcja w zamówieniach publicznych jako ukrytą formę obrotu wierzytelnościami przysługującymi wobec SPZOZ-ów, a więc traktują te konsorcja jako w istocie nabywanie wierzytelności wobec SPZOZ-u z tytułu wynagrodzenia za zamówienie publiczne przez podmiot, który w rzeczywistości takiego zamówienia publicznego nie wykonuje, lecz tylko przyłącza się do faktycznego wykonawcy zamówienia publicznego w ramach zawieranej z nim umowy konsorcjum.
Wspomniany zakaz swobodnego obrotu wierzytelnościami SPZOZ-ów wynika z treści art. 54 ust. 5 ustawy o działalności leczniczej. Przepis ten stanowi, że „czynność prawna mająca na celu zmianę wierzyciela samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej może nastąpić po wyrażeniu zgody przez podmiot tworzący. Podmiot tworzący wydaje zgodę albo odmawia jej wydania, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń zdrowotnych oraz w oparciu o analizę sytuacji finansowej i wynik finansowy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej za rok poprzedni. Zgodę wydaje się po zasięgnięciu opinii kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej". Jak zaś stanowi art. 54 ust. 6 ustawy o działalności leczniczej, czynność prawna dokonana z naruszeniem ust. 5 jest nieważna.