Są takie budynki biurowe, które lepiej znają swoich użytkowników od ich szefów. Pomagają im w tym nowoczesne systemy i aplikacje, które rozpoznają pracownika (analiza twarzy) już po wejściu do budynku biurowego, oferują mu miejsce przy biurku z temperaturą dopasowaną do indywidualnych potrzeb, ale nie tylko.
Czujnik na biurku
– Przykładem inteligentnego biurowca, w którym wdrożono wiele imponujących innowacji technologicznych, ułatwiających codzienną pracę, jest budynek Edge w Amsterdamie – opowiada Anna Krześniak, konsultant w dziale reprezentacji najemcy w JLL.
Pracownicy biurowca Edge mają dostęp do aplikacji, która zbiera informacje o ich osobistych preferencjach dotyczących oświetlenia i temperatury otoczenia. Na podstawie danych system dostosowuje warunki panujące w danym miejscu pracy do potrzeb konkretnej osoby.
Ciekawym rozwiązaniem jest tzw. security robot. Po wskazanej godzinie jeździ po biurze i sprawdza, czy osoby pozostające o późnej porze w siedzibie firmy to pracownicy.
– O ile część pomysłów zastosowanych w Edge pewnie nie znajdzie zastosowania w wielu innych biurowcach, o tyle faktycznie obserwujemy rosnącą popularność rozwiązań technologicznych w biurach, mających na celu ułatwienie codziennej pracy i oszczędność czasu – podkreśla ekspertka JLL. – Na przykład w warszawskim Warsaw Spire już przy wchodzeniu przez bramki, na podstawie informacji zakodowanych na karcie pracownika, system od razu informuje, która winda zawiezie go na preferowane piętro i tę windę od razu podstawia. Planowane jest również wprowadzenie opcji wysyłki zaproszenia na telefon gościa planującego wizytę w biurowcu. Taka osoba będzie mogła podejść do specjalnego czytnika i uzyskać automatyczny wstęp oraz informację o czekającej windzie, bez konieczności czekania na kartę gościa w recepcji głównej.