Rzecznik praw dziecka apeluje do poradni pedagogiczno-psychologicznych i dyrektorów szkół w sprawie edukacji indywidualnej uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności. Podkreśla, że powstałe zamieszanie wynika z błędnej interpretacji przepisów.

Czytaj także: RPD o nauczaniu indywidualnym

Rozporządzenie z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego kształcenia w szkołach i przedszkolach wskazuje, że taka nauka jest organizowana w domu tylko na wyraźne wskazanie lekarza w specjalnym zaświadczeniu. Dzieje się tak np. w razie urazu kręgosłupa. „Zespół Aspergera, ADHD czy zagrożenie niedostosowaniem społecznym nie może być powodem wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania" – podkreśla Michalak.

Rzecznik zwraca uwagę, że jeśli lekarz wyraźnie nie wskaże na potrzebę kształcenia w domu, rodzice mogą się domagać organizowania dla nich zajęć w szkołach – prowadzonych albo w klasie, albo indywidualnie, ale w placówce.