Reklama

Niepełnosprawni tracą na nauce w izolacji

Polska będzie musiała wyjaśnić Komisji Europejskiej, dlaczego odmawia prawa do nauki z rówieśnikami uczniom z niepełnosprawnościami.

Publikacja: 15.04.2019 07:56

Niepełnosprawni tracą na nauce w izolacji

Foto: 123RF

Nauczanie indywidualne wyłącznie w domu lub konieczność uczęszczania na wszystkie zajęcia jak pozostali, w pełni sprawni uczniowie – taki wybór pozostawiają uczniom z niepełnosprawnościami lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego zapisy rozporządzeń ministra edukacji narodowej z 9 i 28 sierpnia 2017 r. Zdaniem ekspertów i rodziców takich uczniów przepisy łamią prawo uczniów z niepełnosprawnościami do edukacji i ich dyskryminuje.

Czytaj także: PIT: brak ulgi rehabilitacyjnej przez alimenty niezgodny z konstytucją - wyrok TK

O interwencję w tej sprawie zwróciła się do Parlamentu Europejskiego Monika Mamulska, autorka „Raportu o dramatach dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi po reformie Anny Zalewskiej".

– Poprzez wprowadzenie złych przepisów w Polsce łamane są podstawowe prawa około 160 tys. uczniów wynikające z karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Łamany jest art. 14 mówiący o prawie do edukacji, art. 21 o niedyskryminowaniu uczniów z niepełnosprawnościami, polska konstytucja, i prawo międzynarodowe mówiące o zapewnianiu osobom niepełnosprawnym możliwości integracji, by mogły kontynuować edukację, socjalizować się i integrować ze społeczeństwem – mówiła Monika Mamulska, która wcześniej złożyła w PE skargę nr 956/2018 na przepisy oświatowe minister Zalewskiej.

– Choć rozporządzenia z sierpnia 2017 r. tak naprawdę wykluczają możliwość kontynuacji, a w praktyce likwidują nauczanie indywidualne w Polsce, mimo że w szczególnych przypadkach w teorii dopuszczają taką możliwość. Przepisy zlikwidowały doprecyzowanie liczby godzin indywidualnego nauczania, które są gwarantowane uczniom w szkole. Skutek to prawdziwe dramaty dzieci, które po latach nauki wśród rówieśników nagle zostają skazane na indywidualne nauczanie w domu. W ten sposób zamyka się im drogę do jakiejkolwiek socjalizacji i dalszej edukacji – mówiła Monika Mamulska na posiedzeniu Komisji Petycji PE.

Reklama
Reklama

W raporcie opisała przypadki uczniów, które zmianę przepisów i izolację od rówieśników przypłaciły pogorszeniem się stanu zdrowia, zaburzeniami, a nawet próbami samobójczymi.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama