Reklama

„Polish Heroines of Music”. Płeć nie ma znaczenia

Dawniej kompozytorki ciężko walczyły o uznanie, dziś współdecydują o tym, jaka ma być polska muzyka.

Publikacja: 04.02.2021 21:00

Agata Zubel, laureatka m.in. Europejskiej Nagrody Kompozytorskiej, w sobotę zaprasza na „Oresteję”

Agata Zubel, laureatka m.in. Europejskiej Nagrody Kompozytorskiej, w sobotę zaprasza na „Oresteję”

Foto: materiały prasowe

Wydana właśnie przez Anaklasis płyta ma dość pompatyczny, ale uzasadniony jednak tytuł: „Polish Heroines of Music". Poświęcony jest czterem kompozytorkom, które odegrały i odgrywają istotną rolę w polskiej muzyce. Warto posłuchać ich utworów, a przy okazji zrozumieć, jak w ostatnim stuleciu przebijały się przez życie kobiety, które wybrały taką twórczość.

Pierwsza była Grażyna Bacewicz. Kiedy zaczynając studia, wchodziła do sali zajęć, witały ją słowa: „Czy koleżanka nie zabłądziła? Tu jest klasa kompozycji". A gdy w połowie XX wieku zdobyła międzynarodowe uznanie, ze świata przychodziły do niej listy adresowane: Mr. Bacewicz, bo nie sądzono, że kobieta może tworzyć tak wyrazistą, energetyczną muzykę. Przykładem bogactwa jej inwencji jest utwór „Contradizione" zaprezentowany na płycie.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Kultura
Popkulturowa kariera „Stańczyka", czyli od muralu w Paryżu do okładki płyty Lady Gaga
Kultura
Polski projekt z nagrodą DesignEuropa Awards 2025
Kultura
Czy Warszawa jest dobrym miastem dla seniorów? Pokażą starość z różnych perspektyw
Kultura
OIga Siemaszko, pierwsza dama polskiej ilustracji w Bibliotece Narodowej
Kultura
Córka lidera Queen: filmowy szlagier „Bohemian Rhapsody" pełen fałszów o Mercurym
Reklama
Reklama