17. Festiwal Jazzowa Jesień w Bielsku-Białej im. Tomasza Stańki rozpoczął się we wtorek 12 listopada w Bielskim Centrum Kultury, gdzie wystąpiło trio brytyjskiego pianisty Django Batesa. Zespół Django Bates’ Beloved wydał album „The Study of Touch” (2017) pod szyldem wytwórni ECM Records, która w tym roku obchodzi 50-lecie istnienia. Dzięki temu jej artyści są w tym roku częściej obecni na europejskich i amerykańskich scenach, niż kiedykolwiek wcześniej.
Środowy wieczór festiwalowy otworzył kwintet włoskiego pianisty Giovanniego Gudiego, również nagrywającego dla ECM Records. Guidi występował m.in. w zespole Tomasza Stańki i Enrico Ravy objeżdżając z nimi europejskie festiwale. W Polsce zagrali w Jarocinie. Na Jazzowej Jesieni natomiast grał pięć lat temu z puzonistą Gianluką Petrellą.
- Dźwięk trąbki Tomasza Stańki był seksowny, urzekający i fascynujący – wspominał pianista w jednym z wywiadów. – Na bis graliśmy miłosny motyw, który doskonale pasował do jego brzmienia. Nie miał tytułu, więc nazwałem go „Tomasz”.
Utwór ten znalazł się na nowym albumie Guidiego „Avec Le Temps” i kwintet wykonał go także wczoraj, w Bielskim Centrum Kultury. W porównaniu do dopieszczonego brzmienia albumu, koncert był bardziej dynamiczny, muzycy czuli się swobodniej zachęceni entuzjastycznym przyjęciem widowni.
Jednak to kwartet amerykańskiego trębacza Ambrose’a Akinmusire’a był gwiazdą wieczoru. Różnica klasy, jaka dzieli muzyków europejskich od tych z ojczyzny jazzu, była tym razem wyraźnie widoczna. Za kompozycjami trębacza kryje się idea łączenia stylów i odpowiedzi na nurtujące współczesnych pytania o równość wobec prawa, o sens życia, o miłość i nienawiść.