Volkswagen przewiduje gorszy rok, Pirelli  też

Volkswagen obniżył prognozę rocznej sprzedaży z powodu malejącego popytu, choć po 9 miesiącach zwiększył zysk operacyjny o 11,2 proc. dzięki popularności SUVów, aut Skody i Porsche. A Pirelli odroczyła biznes plan, pracuje nad nowym.

Aktualizacja: 30.10.2019 20:17 Publikacja: 30.10.2019 15:44

Volkswagen przewiduje gorszy rok, Pirelli  też

Foto: Bloomberg

Grupa z Wolfsburga uważa, ze spowolnienie popytu na świecie spowoduje zmniejszenie w bieżącym roku dostaw jej samochodów do poziomu z ubiegłego roku, skorygowała więc wcześniejsze przewidywania zakładające lekki wzrost. "Mimo poprawy udziału rynkowego Grupa Volkswagena przewiduje, że rynki pojazdów  w wielu regionach świata zmaleją szybciej od wcześniejszych przewidywań" - cytuje Reuter jej komunikat.

Większy popyt na auta o wyższej marży, modele Tiguan i Touareg pozwolił wyrównać ogólny spadek sprzedaży pojazdów marki VW w  ciągu 9 miesięcy, a dostawy Porsche i Skody zwiększyły się odpowiednio o 8 i 15,3 proc. Obroty działu samochodów osobowych powinny w dalszym ciągu wzrosnąć o 5 proc., firma powtórzyła, że oczekuje marży operacyjnej tego działu na poziomie 6,5-7.5 proc.

W III kwartale zysk operacyjny grupy skoczył o 37 proc. do 4,82 mld euro; specjalne koszty spraw sądowych związanych z dieselgate zmalały do 1,3 mld z 2,4 mld przed rokiem.

Pirelli opóźnia biznes plan

Włoski producent opon do jednośladów, samochodów osobowych i segmentu premium (Audi, BMW) oraz bolidów Formuły I obniżył prognozę rocznej marży zysku i zasobów wolnej gotówki oraz odroczył prezentację nowego biznes planu, jakiego potrzebuje w pogarszającej się sytuacji rynkowej.

Piąty na świecie producent opon dołączył do rosnącego grona dostawców sektora motoryzacji i podał, że marża zysku EBIT wyniesie 17-17,5 proc. wcześniej zakładał 18-19 proc. Z kolei obroty powinny wzrosnąć o 2,5 proc. do 5,3 mld euro, a dotąd była mowa o 1,5-2,5 proc.

Po 9 miesiącach zysk operacyjny zmalał nieznacznie do 685 mln euro, zgodnie z prognozami, dając marżę 17 proc. Włosi spodziewają się rocznego cash flow bez uwzględnienia wypłaty dywidendy 330-350 mln euro, wcześniejsza prognoza podawała 350-380 mln.

Nowy plan przemysłowy do 2022 r.  zapowiadany na 11 grudnia zostanie przedstawiony w I kwartale, bo firma musi zawrzeć w nim nowe inicjatywy w związku z "bardziej wymagającymi od przewidywanych w ostatnich miesiącach" warunkami. Prezes Marco Tronchetti Provera powiedział analitykom, że jest to wynik pogorszenia  się sytuacji rynkowej - W związku z  tym musieliśmy działać głębiej w obniżaniu kosztów naszych wyrobów, aby chronić rentowność - cytuje go Reuter.

Grupa z Wolfsburga uważa, ze spowolnienie popytu na świecie spowoduje zmniejszenie w bieżącym roku dostaw jej samochodów do poziomu z ubiegłego roku, skorygowała więc wcześniejsze przewidywania zakładające lekki wzrost. "Mimo poprawy udziału rynkowego Grupa Volkswagena przewiduje, że rynki pojazdów  w wielu regionach świata zmaleją szybciej od wcześniejszych przewidywań" - cytuje Reuter jej komunikat.

Większy popyt na auta o wyższej marży, modele Tiguan i Touareg pozwolił wyrównać ogólny spadek sprzedaży pojazdów marki VW w  ciągu 9 miesięcy, a dostawy Porsche i Skody zwiększyły się odpowiednio o 8 i 15,3 proc. Obroty działu samochodów osobowych powinny w dalszym ciągu wzrosnąć o 5 proc., firma powtórzyła, że oczekuje marży operacyjnej tego działu na poziomie 6,5-7.5 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika